Češi si z letní dovolené přivážejí oblečení a obuv. Odborníci varují před nízkou kvalitou, nemožnost

Nákupy na letních dovolených jsou velmi oblíbené. Kvůli nižším cenám si Češi v zahraničí stále častěji pořizují oblečení, obuv a další suvenýry. Mezi destinace s velkými nákupními možnostmi patří Španělsko, Bulharsko a Turecko. Ačkoliv se pro mnohé stala lákadlem nízká cena, nakoupené zboží z ciziny s sebou nese jistá rizika. Odborníci varují před nízkou kvalitou zboží, nemožností reklamace, ale i před výdaji za pokuty, cla a dokonce správní řízení. Počet Čechů, kteří si z letní dovolené odvážejí oblečení a obuv, v poslední době stále vzrůstá. Nejen módu, ale i šperky a parfémy lze totiž v zahraničí nakoupit výhodněji než v Česku. „Pro nákupy oděvů a obuvi jsou oblíbenými destinacemi například Španělsko, Turecko či Bulharsko. Někteří lidé vybírají svou dovolenou přímo dle nákupních možností v místě pobytu," uvedl Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem zájezdů přes internet na českém trhu. „Součástí některých zájezdů jsou přímo organizované výlety na tržnice a do míst s vyšší koncentrací obchodů, kde si lidé kupují nejrůznější zboží, od oděvů a obuvi až po exotické suvenýry či koření,“ doplnil Tůma. Nákup oblečení a obuvi v zahraničí však s sebou může nést určitá rizika. Pokud lidé nakupují v zemích mimo Evropskou unii, jako je například Turecko, nemohou se spoléhat na zákony platné v zemích EU. „Musí si tedy být vědomi toho, že jejich nákup je s největší pravděpodobností v případě vady výrobku mimo možnosti reklamace,“ sdělil mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Při samotném výběru zboží v zahraničí by přitom lidé měli postupovat stejně jako doma. „Měli by si prohlédnout výrobek, jak je zpracovaný, zda nemá zjevné vady, například křivé švy či díry v látce. V případě oblečení a obuvi by jej měli vyzkoušet a ověřit si, zda je zřejmé, jak o něj pečovat, tedy jaké je materiálové složení a piktogramy o údržbě,“ dodal Fröhlich. Ačkoliv prodejci v zahraničí nabízejí široký výběr letního oblečení a obuvi, jeho kvalita se v různých obchodech může lišit. „Například v módních buticích a salonech si lidé mohou zakoupit kvalitní zboží. Tomu však odpovídá cena, která je až několikanásobně vyšší než v Česku. U stánků na pláži nebo na trzích lze zase sehnat levné baleríny či sandály, nicméně tuto obuv z 95 % nemůžeme považovat za zdravotně nezávadnou,“ vysvětlila výhradní distributorka značky dámských bot Tamaris v České republice Iva Macháčková. „Téměř každý druhý Čech trpí určitým defektem nohy, za což může až ve 40 % nošení špatné a nekvalitní obuvi. To způsobuje různé otlaky, puchýře, kuří oka a další deformity nohy a prstů,“ upřesnila Macháčková. Při nákupu levného zboží v zahraničí tak lidé riskují nejen zdraví, ale i výdaje za pokuty, cla a dokonce správní řízení. Pro dovoz některého druhu zboží totiž platí množstevní i hodnotové omezení. Například z Turecka lze bezcelně dovézt zboží do úhrnné ceny 430 eur. „Při překročení této hranice mohou celníci vyměřit clo, DPH a případně spotřební daň. Pokud zboží podléhající proclení lidé nepřihlásí, hrozí jim i přestupkové řízení a patřičná pokuta,“ popsal Jiří Barták, mluvčí Celní správy České republiky. „Zjistíme- li nedovolený dovoz zboží, může být s cestujícím zahájeno přestupkové řízení a převážené zboží může být i zabaveno. V případě celního přestupku pak mohou celníci vyměřit blokovou pokutu až několik tisíc korun,“ doplnil Barták. Počet Čechů, kteří jsou přistiženi při nedovoleném dovozu, přitom v posledních letech výrazně vzrostl. Mnozí se ale přestupků dopouští nevědomky, netuší totiž, že dovoz některého zboží podléhá množstevním či hodnotovým omezením nebo úplným zákazům. „Určitě nejde o pokusy o ilegální dovozy, jde spíše o nedorozumění,“ sdělil mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. „Faktem je, že si Češi stále častěji nakupují oblečení, obuv a galanterii v zahraničí. Oblíbeným cílem nákupních výletů se v současnosti stalo především USA, ale i některé asijské destinace, jako Singapur nebo Shanghai,“ uzavřel Papež.

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz