Bártova Superkoncepce? Jen slohové cvičeni na téma Doprava

Svaz cestujících ve veřejné dopravě Tisková zpráva 4. 2. 2011 Ministr dopravy Vít Bárta poslal do meziresortního připomínkového řízení již dlouho avizovanou dopravní Superstrategii – materiál, jehož cílem měla být především koncepce rozvoje dopravní infrastruktury v České republice do roku 2025. „Předložená tzv. superstrategie je excelentním slohovým cvičením, avšak obsahově na úrovni jako kdyby ji nechali připravovat pánové Řebíček a Hodač“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. A k tomu dodává: „Snad nejvíce zarážející je fakt, že tento materiál na začátku zcela správně konstatuje naprosto zoufalý stav železniční infrastruktury, přitom ale s téměř žádným zlepšením železniční sítě do roku 2025 nepočítá!“ Rychlovlakem z Prahy do Brna za hodinu? Bárta řekl NE! Bártova „Superkoncepce“ nepočítá se zahájením výstavby vysokorychlostních tratí do roku 2025. To ohrožuje prestiž České republiky a do budoucna hrozí, že se z ČR stane enkláva zaostalosti, bez moderní veřejné dopravy, kterou vysokorychlostní vlaky bezesporu jsou. Podpora vodní dopravy v Česku = utopené miliardy Materiál zcela podlehl lobby vodní dopravy na základě nepravdivých argumentů, že lodní doprava je údajně nejekologičtějším způsobem přepravy zboží. Důsledkem budou utopené miliardy v podobě plavebních stupňů na Labi, které mohly být využity daleko efektivněji – např. na modernizaci a zkapacitnění důležitých železničních tratí pro příměstskou dopravu. „Místo jasných priorit českého státu určených na základě multikriteriální analýzy, po které dlouho volá Nejvyšší kontrolní úřad, se plánuje stavět dál jako za Řebíčka, tedy co se hodí, ne co je třeba,“ popisuje Miroslav Vyka. „Bárta se neustále ohání bojem s korupcí, přitom ale plánuje zcela zbytečný druhý obchvat Mikulova na dálnici z Brna do Vídně. Přitom právě komunikace R52 je případ, který uvádí BIS ve své výroční zprávě1 jako ukázku účelového ovlivňování rozhodování organizací podřízených ministerstvu dopravy, a to i za pomoci různých nátlakových metod“, upozorňuje Miroslav Vyka. „Zásadním výstupem z tolik očekávané 'superstrategie' je strategicky špatný přesun peněz v rámci Operačního programu doprava z železnice na silnici. Proklamovaný příslib podpory železnice, ať již pro nákladní dopravu nebo osobní, Bárta nejen neplní, ale jde přímo proti němu,“ uzavírá Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Kontakt: Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě, tel.: 737 131 290 PŘÍLOHA č. 1 Shrnutí nedostatků předloženého materiálu - Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje České republiky do roku 2025 („Superstrategie – green paper“)2. Obecné nedostatky Materiál je pouhým slohovým cvičením, které popisuje, co by se asi mohlo postavit, kdyby do roku 2025 bylo tolik a tolik peněz. Materiál počítá s dalšími operačními programy dopravy (OPD2, OPD3), které však dosud nebyly vyjednány ani schváleny – jedná se zatím pouze o virtuální příjmy. Ceny některých staveb jsou výrazně podhodnocené, což může v budoucnu způsobit stejný problém při financování dopravní infrastruktury, který nastal letos – zahájení staveb dle této strategie dopravy by si opět vyžádalo další peníze na konzervaci staveb v důsledku podhodnocených výdajů. Na začátku materiálu zcela správně popisuje naprosto zoufalá situace železniční infrastruktury, přesto tento předložený materiál žádným způsobem se zlepšením nepočítá. Převádí v rámci Operačního programu doprava cca 10 miliard korun určených na modernizaci železničních tratí na výstavbu silniční sítě. Vážným nedostatkem je chybějící posouzení priorit jednotlivých staveb pomocí multikriteriální analýzy, která by mezi sebou zhodnotila potřebnost všech staveb z hlediska ekonomického, společenské a dopravní potřebnosti i dopadů na životní prostředí. Konkrétní nedostatky Výstavbu zcela nepotřebných a neefektivních staveb pro zlepšení vodní dopravy lze přirovnat k výstavbě hladové zdi za doby Karla IV. Schválením materiálu by znamenalo další výrazné zpoždění termínu pro dokončení tranzitních železničních koridorů. Je nutno připomenout, ty měly být dle původních plánů dokončeny již v roce 2000, 2010, naposledy dle usnesení vlády č. 164/2004 v roce 2016. Chybí zajištění financování všech klíčových aglomeračních staveb důležitých pro rozvoj příměstské železniční dopravy, zejména modernizace trati Praha - Kladno s připojením na Letiště Ruzyně, Východočeský diametr (Chrudim – Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř), zdvojkolejnění a elektrizace Zlín – Otrokovice – Vizovice. A to i přesto, že v Operačním programu doprava je k dispozici cca 9 miliard korun, které by mohly být použity na tyto stavby. Namísto výstavby tolik potřebné vysokorychlostní tratě Praha – Brno, se počítá s rozšířením dálnice D1. Superkoncepce nepočítá s výstavbou sítě vysokorychlostních tratě v ČR do roku 2025. To je mezinárodní ostuda pro celou Českou republiku a pokračování úpadku veřejné dopravy jako celku. (Do roku 2025 budou mít postaveny vysokorychlostní tratě pro maximální rychlost 360 km/h už i v Polsku3) Závěr Ministr Vít Bárta si sice v materiálu uložil úkol multikriteriální analýzu dopracovat, ale všem je snad nad slunce jasné, jak to s vládními úkoly dopadá… Jediným konkrétním výstupem z tolik očekávané „Superstrategie“ je strategicky zcela špatný přesun peněz v rámci Operačního programu doprava z regionální železnice na silnici. Proklamovaný příslib podpory železnice, ať již pro nákladní dopravu nebo pro přepravu cestujících, ministr Bárta nejen neplní, ale dokonce jde přímo proti němu.

Kontakt
Svaz cestujících ve veřejné dopravě
Občanské sdružení
Zákopní 6/125
71300, Ostrava-Heřmanice
Telefon: 737 131 290
E-mail: miroslav.vyka@centrum.cz
http://www.svazcestujicich.cz



Kontaktní manažer: Miloslav Zítka
člen prezídia OS
Email: mzitka@centrum.cz
Telefon: 607 992 873

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz