Firmy neplatí. Neustále se jim připomínejte
Narůstajícím problémem pro tuzemské obchodní společnosti jsou v době, označované jako krizová, neplatiči. Problém se dle analýz podnikových právníků bude nadále prohlubovat v důsledku zpožděného efektu propadu výroby na finanční toky ve firmách. Přestože univerzální recept na to, jak přimět dlužníka k zaplacení neexistuje, podnikoví právníci radí zintenzívnit kontakty s klienty, u kterých se objevují signály platebních potíží. Obchodníci ve firmách také nově procházejí školeními u svých právníků, kteří jim radí, jak nejlépe eliminovat riziko a neohrožovat narůstajícími pohledávkami neplatiči stabilitu firmy. „Osvědčeným receptem je otevřené a opakované jednání s dlužníky o možnostech, jak situaci řešit. Pokud je oboustranná snaha o dohodu, je nejsnazším způsobem úhrada pohledávek formou dohodnutých splátek,“ přibližuje jeden z nejúčinnějších způsobů řešení pohledávek podniková právnička Darina Vetyšková z Unie podnikových právníků (UPP), která má u svého zaměstnavatele agendu pohledávek na starosti. „V opačném případě nastupují většinou vleklé soudní spory a následně pak služby exekutora, které obě strany vyčerpávají. Navíc naše zkušenosti potvrzují, že dlužník má snahu svůj závazek řešit tím aktivněji, čím aktivnější je věřitel,“ dodává . Podle některých právníků zhoršená platební morálka stoupla v loňském roce asi o deset procent a v letošním roce si udržuje stabilní trend. Naopak zhoršuje se situace v případech, kdy dochází k úpadku firmy. Tam došlo meziročně až ke stoprocentnímu nárůstu. Obchodníci se školí u podnikových právníků Právní oddělení obchodních společností nyní také ve větší míře obchodníkům radí, jak postupovat při uzavírání smluv s novými klienty. „Obchodníci by se měli při uzavírání smluv s novými obchodními partnery chovat odpovědně a vždy důkladně prověřit kredibilitu svých partnerů a eliminovat tak případné riziko vzniku budoucích pohledávek. Jako nástroje mohou kromě registru dlužníků sloužit i statistické modely, externí data apod.“ uvádí Alice Selby, místopředsedkyně UPP. „Historii firmy si může věřitel ověřit také obchodním rejstříku a v insolvenčním rejstříku najde údaje, zda už v minulosti nebyly podány návrhy na zahájení insolvenčního řízení. Smluvní dokumentaci je jako jednomu z nástrojů prevence pohledávek potřeba věnovat pozornost, aby se v případě sporu předešlo nejednoznačnému výkladu, a proto formulování smluv včetně zajištění závazků věnujeme diskusní seminář v září tohoto ruku “ dodává na závěr Marie Brejchová, prezidentka UPP, která má v této oblasti bohaté zkušenosti z práce ve významné společnosti v oblasti elektroenergetiky.
Kontakt
Commservis.com, s.r.o.
Komunikační a PR agentura
Piletická 486/19
503 41, Hradec Králové
Telefon: +420 604 290 700
E-mail: info@commservis.com
http://www.commservis.com
Kontaktní manažer: Luboš Tomíček
Jednatel
Email: lubos.tomicek@commservis.com