Salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d´Este na cestě do Utrechtu

Ve čtvrtek 25. března v 13.00 proběhne v sídle firmy Olpas Moravia slavnostní převzetí zrestaurovaného salonního vozu arcivévody Františka Ferdinanda d´Este, sbírkového předmětu Národního technického muzea, který bude reprezentovat Českou republiku na výstavě salonních vozů evropských panovnických rodu v Utrechtu. Funkční a unikátně obnovený salonní vůz se brzy vydá na dlouho cestu. Bude zastupovat české země na výstavě věnované cestování evropských panovníků po železnici „Royal class, travelling like a king“ v Utrechtu. Od dubna do května 2010 se do nizozemského města sjede 12 salonních vozů korunovaných hlav z celé Evropy. Náš vůz bude jediný „zástupce“ habsburské panovnické dynastie. V rámci restaurátorských prací, které probíhaly od října 2009 do začátku března 2010, byla opravena karoserie vozu a jeho pojezd tak, aby byl nyní funkční a mohl být přepravován po kolejích. Po více než sto letech také prošel odbornou rekonstrukcí interiér vozu. Byly doplněny některé chybějící prvky - zrcadlo, hodiny nebo sanitární sklo. Jako vzor sloužily historické fotografie a dochované historické plány. Salonní vůz si nechal postavit arcivévoda Ferdinand v roce 1909 k soukromému užívání, neboť jízdy jeho oficiálního vozu co by následníka trůnu byly vázány na provoz celého dvorního vlaku a schválení panovníkem. Firma Ringhoffer použila tehdy moderní typ skříně, navržený prof. Gölsdorfem pro rychlíkové vozy státních drah. Vnitřní uspořádání podle dispozic objednavatele navrhl prof. Stibral. Pohodlný interiér ve stylu blízkém anglickému klasicismu byl zcela podřízen ryze rodinným účelům. Salon byl pojat jako malý obývací pokoj, vybavený dvěma vysokými čalouněnými křesly, divanem, dvěma křesílky a velkým příborníkem. Na čelní stěně bylo umístěno podlouhlé zrcadlo s hodinami. Vedle salonu se nacházela prostorná toaleta. Dvě jednolůžkové ložnice rodičů byly spojeny posuvnými spojovacími dveřmi. Ze dvou dvoulůžkových ložnic pro děti bylo možno vytvořit velký čtyřlůžkový prostor. Další dvoulůžkové oddíly s toaletou byly určeny pro služebnictvo nebo hosty. Samostatná část s velkou skříní, na níž je možno sklopit lůžko, patřila doprovodu. Vůz měl i malou kuchyňku a byl vybaven signálním zařízením pro přivolání obsluhy. Parní topení ohřívalo i vodu na mytí. Arcivévoda užíval vůz jen pět let, ale velmi často, zejména pro všechny své zahraniční cesty – například rodinné dovolené na francouzské riviéře nebo návštěvy u německého císaře Viléma II. V roce 1914 při odjezdu do Sarajeva z Chlumu u Třeboně se ukázalo, že salonní vůz má zadřené ložisko a byl odstaven. Ve Vídni pak byl k další cestě do Terstu přistaven salonní vůz ministerského předsedy, v němž nefungovalo elektrické osvětlení. To bylo narychlo nahrazeno svíčkami, což arcivévoda okomentoval ironicky, že mu to připadá jako v hrobce... V cíli cesty se pak osud následníka trůnu a jeho manželky naplnil. Po arcivévodově smrti byl vůz používán jen zřídka a posléze byl začleněn do parku salonních vozů rakouských státních drah. V roce 1919 o vůz zažádala československá vláda, které byl v roce 1924 repartiční komisí přidělen. Byl určen především pro potřeby ministerského předsedy, ale pro zahraniční cesty ho používal i ministr zahraničních věcí. Ve vládním vlaku sloužil až do šedesátých let minulého století. Po vyřazení ze stavu vládních vozů byl odstaven a v roce 1971 předán do železniční sbírky NTM, která čítá na je 140 historických kolejových vozidel, mezi nimiž je čtyřicet dva parních lokomotiv a další tři salonní vozy. Místo konání: Sídlo firmy Olpas Moravia, s. r. o. Bruntálská ulice 2 Krnov (bývalé lokomotivní depo – rotunda výtopny) Prohlídka vozu pro zástupce tisku: 12:00-12:45

Kontakt
Commservis.com, s.r.o.
Komunikační a PR agentura
Piletická 486/19
503 41, Hradec Králové
Telefon: +420 604 290 700
E-mail: info@commservis.com
http://www.commservis.com



Kontaktní manažer: Luboš Tomíček
Jednatel
Email: lubos.tomicek@commservis.com

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz