37. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2002

37. MFF Karlovy Vary 2002 (4. - 13. července) Tisková zpráva č. 1, 29. dubna 2002 ORGANIZACE 37. MFF KARLOVY VARY 2002 Pořadatel 37. MFF Karlovy Vary 2002: Film Servis Festival Karlovy Vary, a.s. Prezident festivalu: Jiří Bartoška Umělecká ředitelka: Eva Zaoralová Výkonný producent: Markéta Černá Vedoucí produkce: Renáta Šrolová Autor znělky: David Ondříček Fotograf plakátu: Adam Holý Grafický design: Aleš Najbrt, Zuzana Lednická - Studio Najbrt Architekt festivalu: Šimon Caban Doprovodné akce: Michal Caban Kina Festivalovým centrem bude tradičně hotel Thermal, kde se nacházejí Velký sál, Malý sál, Kongresový sál a sály A, B, C. Promítat se bude také v dalších kinech: Čas, Drahomíra, Imperial, Bristol, Richmond, Městské divadlo, Grandhotel Pupp a divadlo Husovka. Celková kapacita čítá ve 14 sálech 3719 míst k sezení. Pět festivalových sálů bude vybaveno zvukovým systémem Dolby: Velký a Malý sál, Kongresový sál, sál v Grandhotelu Pupp a kino Čas. Akreditace a prodej vstupenek Rádi bychom vás upozornili na dvě zásadní změny v systému akreditací a prodeji vstupenek: Divácká akreditace nahradila akreditaci pro členy filmových klubů a změnila se otvírací doba pokladen v hotelu Thermal (vše níže). Zrušili jsme akreditační kategorii Filmové kluby. Všichni zájemci o akreditaci budou mít nyní stejné podmínky, za kterých si mohou zakoupit Diváckou akreditaci. Cena akreditace se nemění. Nárok na placenou akreditaci mají dále studenti středních a vysokých škol a filmoví profesionálové (tj. osoby působící v oblasti filmu, televize a videa). Akreditovat se je možné před festivalem od 15. dubna do 14. června prostřednictvím www stránek festivalu http://www.kviff.com, od 1. května do 14. června osobně (v pracovních dnech od 13.00 - 18.00) v pražském sídle společnosti, nebo v průběhu festivalu v Karlových Varech od 3. července. Ti, kteří splní všechny podmínky akreditace do 14. června, mají nárok na 5 vstupenek zdarma na osobu a den. Ti, kteří se akreditují v průběhu festivalu, mají nárok na 4 vstupenky. Ceny akreditací zůstávají stejné: Studentská akreditace 1 den - 150,- Kč 3 dny - 300,- Kč 5 dnů - 400,- Kč Celá doba - 700,- Kč Divácká akreditace 1 den - 200,- Kč 3 dny - 400,- Kč 5 dnů - 600,- Kč Celá doba - 1.000,- Kč Filmoví profesionálové 1 den - 250,- Kč 3 dny - 500,- Kč 5 dnů - 700,- Kč Celá doba - 1.200,- Kč Novináři se mohou akreditovat od 1. dubna do 31. května 2002. Po tomto dni už není možné novinářskou akreditaci na 37. ročník MFF KV získat. Neakreditovaní návštěvníci festivalu mají možnost zakoupit si vstupenky v běžném prodeji, a to od 1. července 2002, za 65 Kč (plná cena) a 50 Kč (studenti, důchodci, držitelé průkazky ZTP, vojáci základní služby a vykonavatelé civilní služby). Důležitá změna k lepšímu byla učiněna i v systému prodeje a výdeje vstupenek, což by mělo umožnit všem zájemcům dostat se pohodlněji na žádané filmy. Mění se otvírací doba pokladen! Oproti minulým ročníkům se letos otevře najednou všech 14 pokladen v hotelu Thermal a před ním (u parkoviště) v 8:00, u ostatních kin se pokladny otevřou cca hodinu před začátkem prvního představení. Na všech pokladnách je možné si vstupenky vyzvedávat na akreditace a zároveň kupovat. Hodinu před představením jsou všechny rezervované a neprodané vstupenky dány k dispozici do všech pokladen bez rozdílu typu akreditace. Další informace o prodeji a výdeji vstupenek naleznete na internetových stránkách http://www.kviff.com. WAP rezervace vstupenek Stejně jako v loňském roce nabídne i letos společnost Eurotel možnost rezervací vstupenek pomocí speciálně vytvořené aplikace na WAP portálu Juice "Rezervace". Ta umožní všem návštěvníkům karlovarského festivalu, kteří vlastní mobilní telefony podporující technologii W@P, rezervovat si vstupenky na všechna filmová představení přímo z jejich mobilních telefonů. Oproti loňsku bude aplikace rozšířena o filmový katalog, z něhož bude možné odeslat přímo požadavek na rezervaci. Přístup na portál Juice a používání služby bude opět umožněno zákazníkům všech mobilních operátorů, nejen zákazníkům společnosti Eurotel. Vzhledem k loňskému úspěchu, kdy rezervaci prostřednictvím WAPu využilo více než čtyři a půl tisíce návštěvníků, rozšířil letos Eurotel svou nabídku rezervací o Eurotel Assistant. Požadavek na rezervace tak rychle vyřídí operátorky na telefonním čísle 1188, přičemž volající již musí být v době požadavku akreditován a mít k dispozici PIN, který operátorce nadiktuje. Ubytování Na www stránkách (http://www.kviff.com) jsou také k dispozici informace o ubytování v průběhu festivalu. Oficiální ubytovací agenturou 37. MFF Karlovy Vary je Goodbed Agency (http://www.goodbed.cz), která nabízí řadu možností ubytování všem návštěvníkům. I letos bude fungovat stanové městečko na stadionu AC Start Karlovy Vary (http://acstart.tripod.com). Organizátoři 37. MFF Karlovy Vary by rádi poděkovali všem partnerům festivalu, bez jejichž pomoci by nebylo možné festival realizovat. 37. ročník MFF Karlovy Vary vzniká za podpory: Ministerstva kultury České republiky Hlavní partneři: PHILIP MORRIS ČR a.s., ČESKÝ TELECOM, a.s., energetická společnost ČEZ, SETUZA a.s. Partner: Transgas, a.s. Oficiální dodavatelé: DaimlerChrysler Automotive Bohemia se svou značkou Mercedes-Benz, Eurotel, oficiální dodavatel mobilních komunikací, Královský pivovar Krušovice, a.s. Dodavatelé: MOSER, a.s., DHL International Czech Republic, s.r.o., ČSA a.s. Za podpory města Karlovy Vary prostřednictvím Nadace FILM-FESTIVAL KARLOVY VARY Hlavní mediální partneři: Česká televize, ČRo 1 - Radiožurnál, Mladá fronta DNES Mediální partneři: Europlakat, spol. s r.o., RINGIER ČR a.s. PROGRAM 37. MFF KARLOVY VARY 2002 Když v roce 1994 převzal organizaci MFF Karlovy Vary nový tým lidí, rozhodl se realizovat novou koncepci festivalu, která využívá výhodné politicko-geografické polohy České republiky na hranici mezi bývalou Východní a Západní Evropou. Během několika let se novým organizátorům podařilo přetvořit stagnující přehlídku ve významné filmové fórum, jež se znovu uděleným statutem „A“ (nespecializovaný festival se soutěží celovečerních hraných filmů) zařadilo po bok nejvýznamnějších festivalů světa, jako jsou MFF v Cannes, Berlíně či Benátkách. Přes prestiž, kterou si festival získal u odborné veřejnosti - filmových tvůrců, distributorů, zástupců sales a médií, je karlovarský festival určen zejména běžným divákům. Pro tisíce mladých lidí z České republiky i dalších zemí se festival stal už tradičním místem letního setkávání. Uvolněná a přátelská atmosféra, která prostoupí na deset dní historické lázeňské město Karlovy Vary, panuje nejen v zaplněných kinosálech, ale v celém okolí festivalového centra. Bezprostřední reakce mladého publika vždy připraveného ocenit snahy filmových tvůrců, kteří se vědomě vzdali standardních postupů komerční tvorby a hledají neotřelý způsob vyprávění, jsou pro tvůrce i herce, uvádějící na festivalu své filmy, neopakovatelným zážitkem a povzbuzením pro další práci. Celoroční přípravy vyvrcholí už za dva měsíce, 4. července, slavnostním zahájením 37. MFF Karlovy Vary 2002. Kontinuálně rostoucí zájem laické i odborné veřejnosti nás zavazuje jednak k rozšíření a úpravě festivalových služeb, ale hlavně k přípravě kvalitního programu, jehož pečlivě vyvážená koncepce je zárukou, že budou mít čeští i zahraniční návštěvníci 37. ročníku festivalu opět jedinečnou příležitost zhlédnout nejvýznamnější nové filmy, které byly natočeny v uplynulém roce v zemích celého světa. Věříme, že se také letos dostane patřičné pozornosti všem filmům, které svým uměleckým potenciálem mají co říct i publiku za hranicemi vlastní země. A uvedení v Karlových Varech pro ně bude startem úspěšné cesty programy festivalů a kin celého světa, tak jako se to loni podařilo např. soutěžním filmům Amélie z Montmartru (Francie), Chico (Maďarsko), Nedokončená píseň (Írán) či Ahoj, Terezko (Polsko). Letos bude více než 250 filmů zařazeno do těchto sekcí: Mezinárodní soutěž celovečerních hraných filmů Výjimečné postavení oficiální soutěže MFF Karlovy Vary přiláká tradičně největší pozornost diváků. Do soutěže jsou zařazeny pouze filmy vyrobené po 1. lednu 2001, které zatím nebyly uvedené v soutěži jiných mezinárodních festivalů. Snímky, jež prošly náročným výběrem, se představí odborné i divácké porotě převážně v mezinárodní či světové premiéře. Úplný seznam soutěžních filmů zveřejníme 14 dní před zahájením festivalu. Mezinárodní soutěž celovečerních a krátkých dokumentárních filmů Dokumentární filmy zařazené do této soutěže jsou rozděleny do dvou kategorií: filmy do 30 minut a nad 30 minut. Soutěžní dokumenty se vesměs věnují vztahům jedince a světa, mezilidským vztahům a vážným společenských problémům. Horizonty (Patronem Horizontů je společnost ČEZ.) V informativní sekci Horizonty naleznete zejména divácky atraktivní filmy, které vzbudily v minulé sezóně v zahraničí mimořádnou pozornost. V předpremiéře budou uvedeny také snímky zakoupené do naší distribuce (filmy představíme později). S filmy britského režiséra Mikea Figgise se návštěvníci karlovarského festivalu seznamují poměrně pravidelně: předloni byl uveden jeho snímek Ztráta sexuální nevinnosti a loni Time Code. Letos se mohou diváci těšit na snímek HOTEL, ve kterém Figgis zkoumá další možnosti digitálního filmu. Jak už je u tohoto režiséra zvykem, také v Hotelu si zahrála celá řada známých filmových hvězd. O tom, co se stane, když se dva mentálně postižení lidé rozhodnou naučit se žít mimo psychiatrickou léčebnu, vypráví norská komedie ELLING (angl. ME, MY FRIEND AND I) režiséra Pettera Naesse. Nejúspěšnější norský film loňského roku byl nominován také na Oscara. Víte, jak to doopravdy chodí v Cannes? Filmem FESTIVAL V CANNES (FESTIVAL IN CANNES), ve kterém si řada známých herců i režisérů „zahrála“ sama sebe, bychom chtěli zvláště českému publiku představit tvorbu významného amerického nezávislého režiséra Henryho Jagloma a připomenout hrdinku Lelouchova filmu Muž a žena, francouzskou herečku Anouk Aimeé. Britský dokument Keitha Fultona LOST IN LA MANCHA nejdříve vznikal jako film o filmu. Terry Gilliam pracoval na přípravě snímku o donu Quijotovi téměř deset let, sehnal peníze, štáb i herce. Do hlavní role obsadil Johnnyho Deppa. Zdá se ale, že projekt, který chtěl už kdysi natočit Orson Welles, je prokletý: několik měsíců před začátkem samotného natáčení ho postihla jedna nešťastná náhoda za druhou, až byla realizace úplně zastavena. A tak zůstal jen vynikající dokument… Horizonty – oceněné filmy V Horizontech – oceněných filmech se můžete seznámit s filmy vyznamenanými v poslední době v soutěžích mezinárodních filmových festivalů. Divácky nejlákavější jsou samozřejmě snímky z Cannes, Berlína a Benátek. Zatímco o vítězi letošního festivalu v Cannes do dovíme až za měsíc, už teď můžeme prozradit, že v Karlových Varech budou uvedeny mimo jiné i tyto filmy: Z Berlinale 2002 budou mít návštěvníci karlovarského festivalu možnost zhlédnout v české předpremiéře film režiséra Andrease Dresena, oceněný Hlavní cenou poroty, LÁSKA NA GRILU (HALBE TREPPE, distribuce Cinemart). Zájem publika bude zcela jistě patřit americkému dramatu MONSTER´S BALL (r. Marc Foster, distribuce Intersonic). Jedním z důvodů bude bezesporu Stříbrný medvěd a Oscar za nejlepší ženskou hereckou roli pro Halle Berry. Film ale zaujme i neobvykle drsným námětem a hereckým výkonem Billy Bob Thorntona v roli bachaře-rasisty, který svým chováním dožene vlastního syna k sebevraždě. Poté, co dá ve věznici výpověď, se seznámí s Afro-Američankou, jejíhož manžela nedávno popravil. Letmé přátelství zakrátko přeroste ve vášnivou romanci… 37. MFF Karlovy Vary představí také dva pozoruhodné filmy z festivalu v Benátkách. O příběhu lásky 5 dvojic napříč třídami, kontinenty i morálními pravidly - indickém snímku oceněném Zlatým lvem MONSOON WEDDING (r. Mira Nair, distribuce Artcam), se hovořilo jako o jedinečném portrétu současné kosmopolitní Indie a zejména města New Delhi, jaký dosud na plátnech neexistoval. Druhý snímek PSÍ DNY (HUNDSTAGE, r. Ulrich Seidl, distribuce Cinemart) o touze po lásce a beznaději ji najít, umocněný až hmatatelným sálavým horkem letních dnů na periferii Vídně, natočil jeden z nejvýraznějších rakouských filmařů současnosti (s jeho dokumenty jsme měli možnost se seznámit i v Karlových Varech). Film získal na festivalu v Benátkách Hlavní cenu poroty. Spolu s českým filmem Divoké včely byl v Rotterdamu oceněn i film IN FIECARE ZI DUMNEZEU (angl. EVERY DAY GOD KISSES US ON THE MOUTH, r. Sinisa Dragin). Vzhledem k tomu, že se zřídkakdy stává, aby se rumunský film dostal do popředí mezinárodního zájmu, bude jistě pro karlovarské diváky zajímavé zhlédnout brutální černobílý příběh o řezníkovi, který by se dal charakterizovat asi takto: Ten, kdo zabíjí zvířata, je řezník, ten kdo zabíjí lidi, je vrah. Dumitru, hlavní hrdina filmu, je obojí… Jiný pohled (Patronem sekce Jiný pohled je společnost Setuza.) Jak už naznačuje samotný název, mohou diváci v této sekci očekávat snímky experimentující po stránce obsahové i formální, spolu s filmy přibližujícími neznámé kinematografie a nevšední autorský a produkční přístup. Diváky, kterým se líbil film Můj bratr Tom (nedávno uváděný v českých kinech), jistě zaujme další z britských „drsných“ snímků - THIS IS NOT A LOVE SONG. Využitím možností digitální kamery, „temnosti“ krajiny severní Anglie a s přispěním skvělých hereckých výkonů natočil režisér Bille Eltringham temnou studii farmářské štvanice dvou mladých zlodějíčků, jež nečekané okolnosti proměnily ve vrahy. V debutu mexického režiséra Carlose Reygadase JAPÓN se na nezvykle širokém plátně odehrává existenciální drama muže, který odchází z města do vesnice, aby zde spáchal sebevraždu. Několik náhodných setkání změní jeho záměr a v muži se probouzí neodbytná sexuální touha po starší ženě… „Jiný pohled“ na partnerský vztah nabízí také japonský film SHOUJYO (angl. AN ADOLESCENT, r. Eiji Okuda): postarší policista, líný, groteskní děvkař, zvládající na svých cyklistických pochůzkách i plno drobných „obchůdků“, se zamiluje do patnáctileté dívky, která je ochotna za každých okolností jeho cit opětovat. Z dalších uváděných asijských filmů je čínský snímek CHEN MO AND MEITING (r. Liu Hao) o náhodném setkání dvou mladých lidí v Pekingu. On i ona přišli o své nejbližší a cítí se velmi osamělí. Z hluboké touhy po rodině mezi nimi vzniká zvláštní hra: v pondělí, ve středu a pátek bude Chen Mo hrát otce dívky Meiting a v úterý, ve čtvrtek a v sobotu bude ona jemu matkou…. Ani letos nebudou v této sekci chybět filmy německých nastupujících režisérů. Nový film Matthiase Kellicha NICHT FISCH, NICHT FLEISCH (angl. NEITHER FISH NOR FOWL) se zabývá aktuálním tématem „západní“ současnosti: Hlavní hrdina filmu Michael, který byl jako dítě adoptován z Koreji, hledá vlastní identitu mezi dvěma kulturami, německou a korejskou, protože má pocit, že do žádné z nich tak úplně nepatří. Fórum nezávislých Fórum nezávislých přinese i letos lákavé ukázky ze světa nezávislého filmu: americké filmy, úspěšně uvedené na festivalu v Sundance, představí novou generaci čínských filmařů tvořících mimo oficiální struktury, a doplní loňskou přehlídku „argentinské nové vlny“ dalšími tituly a jmény. Uvedeny budou také nové íránské filmy, stejně jako evropské nízkorozpočtové debuty, a nezapomene se také na oblíbený výběr z krátké tvorby. Na východ od Západu (Patronem sekce je společnost Philip Morris.) Tato sekce má snahu mapovat současnou filmovou produkci zejména ze zemí střední a východní Evropy, ale i států na území bývalého Sovětského svazu. Vedle nových filmů z Ruska, Maďarska či Polska (včetně nejnovějšího díla polského režiséra Krzysztofa Zanussiho) budou v této sekci uvedeny také snímky z poměrně neznámých kinematografií: např. kyrgyzsko-kazašský film ALTYN KYRGHOL (ang. MY BROTHER SILK ROAD, r. Marat Sarulu) vyprávějící o čtyřech vesnických dětech, které se vydají na cestu k vlaku projíždějícímu napříč Kyrgyzstánem. Po setkání dětí s pasažéry vlaku se některým z nich dramaticky změní život. Na festivalu bude v mezinárodní premiéře uveden také nejnovější film světoznámé ukrajinské režisérky Kiry Muratovy ČECHOVOVSKÉ MOTIVY. Pro karlovarské diváky, kteří viděli na minulých festivalech filmy Kavkazský zajatec a Bratr, bude jistě zajímavý režisérský debut jednoho z hlavních hereckých představitelů z těchto filmů – Sergeje Bodrova mladšího. Film SESTRY (SIOSTRY), jenž si sám napsal, natočil a zahrál si v něm jednu z menších rolí, je o dvou nevlastních sestrách, které si příliš nerozumí. Avšak poté, co se mladší z dívek dostává do problémů, utíkají z domu, aby dokázaly, že jsou silnější než dospělí. České filmy (Patronem sekce Českých filmů je Český Telecom.) I letos se festival zpřístupní zahraničním i domácím hostům co nejkompletnější produkci české celovečerní hrané tvorby uplynulého roku, ve kterém vznikla řada velmi zajímavých snímků. Studentské filmy Studentské filmy z řady zemí mapují aktuální tendence na filmových školách. Variety Critics´ Choice Významnou pozornost si zaslouží již několik let organizovaná filmová přehlídka nazvaná Variety Critics´ Choice, která je součástí širšího projektu časopisu Variety Ten to Watch. Během dvou dnů představí kritici časopisu Variety svůj výběr deseti filmů evropské kinematografie, které v poslední době obzvlášť upoutaly jejich pozornost. Přehlídka se uskuteční opět za podpory a spolupráce European Film Promotion. RETROSPEKTIVY A POCTY Johan van der Keuken (podrobněji níže) Kim Ki-Duk (podrobněji níže) Nový brazilský dokument – je těžké hledat nějaký zobecňující popis, jenž by charakterizoval filmy vybrané do této retrospektivy. Každý dokument je jiný, jak svým stylem, tak přístupem k tématu, tak autorovým pohledem na svět. Jejich variabilita a kvalita přesně vystihuje boom současné brazilské dokumentaristické tvorby. Maghreb na přelomu tisíciletí - život v bývalých francouzských koloniích v Severní Africe a život přistěhovalců ve Francii mapují filmy nové generace tvůrců z Alžíru, Maroka a Tuniska. Retrospektiva Maghreb představí kolekci filmů z těchto zemí, které byly často natočeny ve francouzské koprodukci. Pocta Vlastimilu Brodskému – 37. MFF Karlovy Vary by chtěl připomenout mimořádný herecký talent českého herce Vlastimila Brodského uvedením dvou filmů z jeho bohaté filmografie: Německý film JAKUB LHÁŘ, ve kterém mu hlavní role vynesla i mezinárodní uznání v podobě ceny za nejlepší herecký výkon na Berlinale 1975, a jeho, bohužel, poslední snímek BABÍ LÉTO. Pocta Jean-Marc Barrovi - Francouzský herec a režisér, který byl loni hostem festivalu, se do Karlových Varů letos vrátí jako jeden z členů hlavní poroty. Při této příležitosti nabídne festival divákům kompletní trilogii filmů o svobodě, které Barr režíroval: MILENCI (LOVERS), TO JE MÉ TĚLO (TOO MUCH FLESH) a nejnovější BLAŽENÉ BYTOSTI (BEING LIGHT, distribuce Cinemart). Další informace o programu budou průběžně zveřejňovány na oficiálních stránkách festivalu http://www.kviff.com a v tiskových zprávách. POROTY A CENY Mezinárodní soutěž celovečerních hraných filmů Filmy zařazené do Mezinárodní soutěže celovečerních hraných filmů posuzuje Hlavní porota, složená z významných českých i zahraničních osobností etablovaných v oblasti filmu. Na závěr 37. MFF Karlovy Vary 2002 udělí Hlavní porota v mezinárodní soutěži tyto ceny: · Velkou cenu "Křišťálový glóbus" pro nejlepší film (a 20 000 USD) · Zvláštní cenu poroty · Cenu za režii · Cenu za ženský herecký výkon · Cenu za mužský herecký výkon Porota může také udělit dvě zvláštní uznání. Mezinárodní soutěži celovečerních a krátkých dokumentárních filmů Na závěr 37. MFF Karlovy Vary 2002 udělí Dokumentární porota tyto ceny: · Cenu za nejlepší dokumentární film nad 30 minut · Cenu za nejlepší dokumentární film do 30 minut Porota může dále udělit zvláštní uznání. Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii MFF Karlovy Vary se každoročně snaží ocenit alespoň dvě významné české i zahraniční osobnosti, které se nesmazatelně zapsaly do vývoje světové kinematografie. V rámci 37. MFF Karlovy Vary bude in memoriam udělena Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii jedné z nejvýraznějších osobností českého filmu – herci VLASTIMILU BRODSKÉMU. Vlastimil Brodský (1920 – 2002) natočil v průběhu padesáti let přes sto filmů, z nichž mnohé patří do zlatého fondu české kinematografie. Jeho jedinečný herecký talent se uplatnil nejvíce v tragikomických rolích. K nejznámějším filmům patřily bezesporu Rozmarné léto, Všichni dobří rodáci, Ostře sledované vlaky, Světáci, Bílá paní, Farářův konec a Noc na Karlštejně. MFF Karlovy Vary uvede v rámci 37. ročníku jako poctu Vlastimilu Brodskému německý film Jakub, lhář (Jakob, der Lügner), nominovaný na Oscara. Za hlavní roli Jakuba dostal Brodský Stříbrného medvěda za nejlepší mužskou roli na Berlinale 1975. Do programu karlovarského festivalu bude zařazen také poslední film, ve kterém si Brodský zahrál, Babí léto. Postava mladého pětasedmdesátníka, věčného snílka, pábitele a recesisty, vynesla Brodskému Českého lva za nejlepší mužský herecký výkon. Philip Morris Freedom Award Dalším důležitým oceněním v rámci festivalu je Cena Philip Morris Freedom Award. Uděluje ji porota ustanovena neziskovou organizací Nadace americké kinematografie (American Cinema Foundation), která také reprezentuje v mezinárodním měřítku uznávanou filmovou přehlídku Freedom Film Festival. Cena Philip Morris Freedom Award je určena filmovým režisérům ze střední a východní Evropy, jejichž filmy jsou v Karlových Varech zařazeny do sekce Na východ od Západu. Nestatutární ceny Také letos budou uděleny ceny nestatutárních porot jako jsou FIPRESCI, FICC, Ekumenická porota a další. Divácká cena deníku MF Dnes O nejlepším filmu na 37. MFF KV budou rozhodovat také diváci. Každá vstupenka bude sloužit zároveň jako hlasovací kupón, který mohou vždy po představení hodit do připravených boxů. Aktuální stav hlasování bude každý den zveřejněn na vnitřním TV okruhu, na festivalových www stránkách, na stránkách www.idnes.cz a v kulturní rubrice deníku MF DNES. Cena bude vítězi předána během přímého přenosu slavnostního zakončení festivalu. RETROSPEKTIVA – KIM KI-DUK V posledních patnácti letech se neodmyslitelnou součástí programů světových festivalů staly filmy z asijského kontinentu. Pro svůj svěží styl, exotičnost prostředí a atraktivnost příběhů si tyto snímky získaly přízeň širokého publika v Evropě i Americe a získaly řadu prestižních ocenění. K nejvýznamnějším, i když nejednoznačně přijímaným, asijským tvůrcům mladé generace patří i režisér Kim Ki-Duk. Proč je tento korejský tvůrce milován i nenáviděn, mohou posoudit návštěvníci 37. MFF Karlovy Vary 2002. Poprvé v Evropě představí Kim Ki-Duk osobně kompletní retrospektivu všech svých sedmi dosud natočených filmů. Přehlídka volně navazuje na loňskou úspěšnou retrospektivu současné korejské kinematografie. Kim Ki-Duk se narodil v roce 1960. Kvůli problémům brzy opustil školu a pracoval v továrně. Po pěti letech služby v armádě se rozhodl stát kazatelem, ale v kostele nevydržel dlouho. Už od dětství maloval. V Paříži, kde strávil několik let, se živil prodejem svých obrazů. Pro ty, kteří jezdí do Karlových Varů pravidelně, není Kim Ki-Dukova tvorba úplně neznámá: v roce 1999 jsme uvedli v „Jiném pohledu“ film Ptačí klec (Birdcage Inn) a loni byl v rámci korejské retrospektivy promítnut Ostrov (Seom). Originalita Kim Ki-Dukova pojetí filmu má základ také v tom, že nikdy nenavštěvoval filmovou školu, nikdy nepracoval jako filmový asistent a nepatřil ani k těm, kteří se o režii učí neustálým chozením do kina. Každý jeho film (sám si píše i scénáře) je jakýmsi autobiografickým portrétem načrtnutým kamerou a reprezentujícím pro něj určitý úsek života. Zaměřuje se na postavy, které se těžko smiřují se společenskou konvencí a mají problémy se zapojením do normálního života. Mistrně zvládá ztvárnění překvapivých situací a náhlých zvratů, jimiž jsou jeho filmy často vypointovány. KROKODÝL (AGEO, 1996) Nenávist, násilí a láska na břehu i na dně řeky Hun, jež protéká korejským hlavním městem. Mladík přezdívaný "Krokodýl," jenž loví a okrádá mrtvoly sebevrahů, zachrání dívku, prodanou svým vlastním přítelem. Nečekaně tak získává novou hračku, ale sám netuší, jaký bude mít hra konec. DIVÁ ZVĚŘ (YASAENGDONGMULBOHOGU-YEONG, 1997) Jediný režisérův film situovaný mimo Koreu. Malíř Chung Hae ("Modrý oceán") a bývalý voják Hong San ("Rudá hora") se setkávají v Paříž, kde spojí své síly ke krádežím a podvodům. Postupně se však zaplétají s místní mafií, a také jejich osobní vztahy procházejí bouřlivým a nečekaným vývojem. PTAČÍ KLEC (PARANDAEMUN, 1998) Do hotelu v přímořském města přichází mladá dívka, aby zpříjemňovala noc občasným nočním hostům. Postupně se vyostřuje její vztah s dcerou majitele hotelu, která dívkou i jejím řemeslem otevřeně pohrdá. Co vše by se asi muselo stát, aby si jedné noci vyměnily svá místa? OSTROV (SEOM, 2000) Na odlehlém jezeře s plovoucími chatami potkává mlčenlivý Hyun Shik tajemnou dívku Hee Jin. Uprostřed vodní samoty se stávají milenci a krok za krokem se vzdalují lidskému světu. Silný tělesný vztah se odehrává ve znamení rostoucího napětí sexuality a smrti. Voda a krev postupně vyplavují jen čistou vášeň. SKUTEČNÁ FIKCE (SHILJE SANGHWANG, 2000) Dvanáct výjevů ponížení a pomsty. Hlavní hrdina, pouliční kreslíř, se učí osvobozovat své skryté emoce a jednat podle nich. Experimentální snímek na téma pasivity a spontánního jednání byl natočen deseti kamerami během 200 minut. ADRESÁT NEZNÁMÝ (SOOCHWEEIN BOOLMYUNG, 2001) Otevřeně politický, nikoli však ideologický snímek se vrací k přítomnosti americké armády na korejském poloostrově. Z několika dějových linií se splétají osudy vesničanů, žijících poblíž vojenské základny. Šíře vyprávění nijak neotupuje ostří jednotlivých obrazů, mezi nimiž dominují motivy nemocného oka a podobnosti lidské a psí existence. DRSŇÁK (NA-BBUN-NAM-JA, 2001) Film o lásce na první pohled a instinktivní nenávisti, uvedený v soutěžní sekci letošního Berlinale. Vztah pasáka a studentky se vyvíjí od dívčina počátečního zhnusení až k nečekanému a velmi dvojznačnému citovému poutu. Uniknout z nevěstince a pryč od pouličních rvaček však nebude snadné. RETROSPEKTIVA – JOHAN VAN DER KEUKEN Dokumentární film má v Holandsku dlouhou tradici a Johan van der Keuken (1938 – 2001) byl posledním představitelem silného hnutí, ke kterému patřily takové osobnosti holandského dokumentu jako Bert Haanstra nebo Joris Ivens. Jedinečný, vskutku autorský styl jeho tvorby mu přinesl uznání a obdiv u zahraničního publika i kritiky a řadu ocenění. V průběhu čtyřiceti let natočil více než 50 filmů a vydal řadu fotografických publikací. O fotografii i filmu také psal a vedl filmové semináře na mnoha světových univerzitách. Retrospektivou Johana van der Keukena na 37. MFF Karlovy Vary 2002 bychom rádi přiblížili tvorbu tohoto tvůrce i českému publiku. Johan van der Keuken začal už ve 12 letech experimentovat s fotografií. Médium fotografie neodmyslitelně patřilo také do jeho filmů. Za počátek Keukenovy filmové kariéry můžeme považovat rok 1956, kdy získal stipendium na pařížské filmové škole IDHEC. Jako fotograf i filmař se v podstatě celý život zabýval jediným tématem: vnímáním reality („reality perception“). Z jeho filmů je jasná angažovanost, zájem o sociální a politické záležitosti světa a jejich vliv na jednotlivce, skupinu a kulturu. Neustále cestoval a natáčel po celém světě (Ásii, Africe, Severní i Jižní Americe), zajímal ho vliv „západního“ světa na původní kulturu a tradice. Ve svých filmech spojoval materiály natočené na nejrůznějších místech, stejně jako spojoval dříve natočené věci s novějšími. Podobně jako s obrazem pracoval i se zvukem. Kolekce filmů uvedených na 37. MFF Karlovy Vary je průřezem rozsáhlé tvorby van der Keukena od prvních černobílých filmů v 60. letech až po poslední dokončený film z roku 2000 VELKÉ PRÁZDNINY. Do programu jsme zařadili i devět minut plánovaného, ale nedokončeného filmu FOR THE TIME BEING (ONVOLTOOID TEGENWOORDIG), který měl být portrétem jeho přátel a lidí, s nimiž se seznámil na svých toulkách světem. Období šedesátých let představíme krátkými, poetickými filmy jako HERMAN SLOBBE/SLEPÉ DÍTĚ 2 (HERMAN SLOBBE/BLIND KIND 2), BEPPIE, BIG BEN/BEN WEBSTER V EVROPĚ (BIG BEN/BEN WEBSTER IN EUROPE – portrét známého amerického saxofonisty, který našel svůj domov v Amsterdamu). Sedmdesátá léta jsou zastoupena osobitým rodinným portrétem VAKANTIE VAN DER FILMER (angl. FILMMAKER´S HOLIDAY), dvouportrétem Holandska a Peru DE NIEUWE IJSTIJD (angl. THE NEW ICE AGE) a filmem o unikátní části Holandska, Waddenzee, s názvem DE PLATTE JUNGLE (ang. THE FLAT JUNGLE). Období osmdesátých let je zastoupené dokumentem o tradicích v Indii HET OOG OVEN DE PUT (angl. THE EYE ABOVE THE WELL) a nakonec devadesátá léta filmy BEWOGEN KOPER (angl. BRASS UNBOUND - o pouti a vývoji dechových nástrojů), FACE VALUE (postaveném na portrétových fotografiích lidí z různých evropských měst), LUCEBERT, TIJD EN AFSCHEID (angl. LUCENBERT, TIME AND FAREWELL – o významném holandském malíři-básníkovi, který ovlivnil Keukenovu tvorbu), či teorteticko-filozofický portrét obyvatelů amsterdamské ulice Albert Cuyp EVENT STILTE (angl. A MOMENT OF SILENCE) a o úvahách nad vztahem mezi filmem a fotografií TO SANG FOTOSTUDIO. 37. MFF Karlovy Vary se zúčastní manželka a spolupracovnice van der Keukena - Noshka van der Lely, která bude členkou dokumentární poroty.

Kontakt
Film Servis Festival Karlovy Vary, a.s.
pořadatel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary
Panská 1
110 00, Praha 1
Telefon: +420 2 24235412
E-mail: press@kviff.com
http://www.kviff.com



Kontaktní manažer: Tomáš Nekvasil
pracovník tiskového oddělení
Email: press@kviff.com
Telefon: +420 2 24 23 54 12

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, tiskové konference, komunikace s novináři, PR články

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz