Hodnota tuzemských firem klesla, kvůli krizi nejsou kupci

Opatrnější chování investorů a menší objem volného kapitálu výrazně ovlivňují tuzemský trh v oblasti prodeje a akvizice firem. Investoři začali méně utrácet, což se negativně promítlo v počtu uskutečněných transakcí, jejichž objem loni klesl oproti roku 2007 takřka o 60 %. Výrazným propadem skončil především poslední kvartál minulého roku, kdy bylo stornováno největší množství transakcí. Dražší úvěry, nedostatek likvidity a menší ochota investovat kapitál – to jsou důsledky hospodářské krize, kvůli níž se podstatně snížil počet realizovaných transakcí v oblasti prodeje firem a klesla cena prodávaných subjektů. Zatímco potenciálních investorů ubývá, nejsilnější subjekty na trhu cítí příležitost a vyčkávají. Jakmile dosáhne pokles ekonomiky svého dna, využijí situace a nabídnou za firmy a akvizice podstatně nižší ceny než dříve. Ve srovnání s minulým rokem budou mít nesporně mnohem více zajímavých příležitostí k nákupu. „Vlivem hospodářské krize registrujeme na celém evropském trhu pokles objemu realizovaných transakcí o 25 %, ať už se to týká celkového finančního objemu nebo počtu transakcí. Toto číslo můžeme přenést i na tuzemský trh. Investoři v České republice jsou nyní mnohem opatrnější, pozastaveny proto byly mnohé z již realizovaných transakcí. Zlepšení aktuální situace lze očekávat nejdříve ke konci letošního roku, kdy by mohlo dojít k určitým signálům oživování ekonomiky. Na trh v ten okamžik vyrazí vyčkávající dravci s dostatkem likvidity,“ uvedl Richard Skyva, jednatel společnosti Business Brokers CZ, která je součástí mezinárodní sítě poradců pro akvizice a fůze firem National Business Brokers (NBB). „Díky naší široké působnosti známe specifika regionálních trhů. V České republice se podnikatelé na zvyšování hodnoty firmy orientují minimálně, jsou pak nemile překvapeni její reálnou hodnotou. Mnoho tuzemských firem je nutné před prodejem ekonomicky stabilizovat,“ připomněl Richard Skyva. Podle něj letos bude o poradenství a ozdravovací proces firem v České republice mnohem vyšší zájem než loni. Hospodářská krize nezasáhla všechny tuzemské společnosti stejnoměrně. Hloubka jejího dopadu záleží na sektoru, ve kterém firma působí. Zatímco hodnota společností z automobilového průmyslu se propadla až o desítky procent, najdou se i firmy překvapivě ziskové. „Na krizi mohou vydělat například společnosti, které se zabývají internetovou reklamou či restrukturalizačním poradenstvím. Hodnota těchto firem může navzdory aktuální ekonomické situaci růst,“ vysvětlil Martin Dvořák, manažer projektu TrhFirem.cz, který se zaměřuje na prodej středních a menších firem. „Většina firem směřujících k prodeji však samozřejmě nemá mnoho důvodů k radosti. Vzrostly náklady na kapitál, což snižuje jejich hodnoty. Pouze dopad tohoto jednotlivého vlivu na ceny firem vidíme v rozmezí 20–30 %. Z hlediska počtu realizovaných transakcí pak odhadujeme třetinový pokles,“ dodal Dvořák. Ke stanovení hodnoty firmy existuje několik základních modelů. V České republice se nejčastěji používá výnosová metoda, kdy je proveden odhad čistých výnosů na příští roky, které se diskontují na aktuální hodnotu. U menších společností, jež nemají finanční plán, se při stanovení hodnoty firmy vychází z dosažených čistých výnosů za uplynulá léta. V anglosaských zemích se hojně využívá metody tzv. multiplikátorů, kdy se vychází z dosažených hodnot EBIT (provozní výsledek firmy bez odečtení úroků a daní). „Majitelé společností v České republice si mnohdy mylně vypočítávají cenu své firmy na základě toho, co už do podniku investovali. Rozhodující je však samozřejmě výnosové hledisko hodnoty firmy. Její tržní hodnota je nakonec určena trhem a cena stanovena až po dohodě obou stran,“ doplnil Richard Skyva.

Kontakt
MEDIA1 CZECH REPUBLIC s.r.o.
PR agentura
Jugoslávská 124b
61300, Brno
Telefon: 545212811
E-mail: info@media1.cz
http://www.media1.cz



Kontaktní manažer:

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz