Klimaticky odpovědné podnikání
ESG jako nová norma strategií udržitelnosti
Písmena ESG jsou hlavními znaky vyjadřující podstatu nového trendu v pohledu na dopady firem na své okolí. Vychází z anglických slov Environmental, Social a Governing (v překladu environmentální, sociální a správa a řízení firmy) a reprezentují vzrůstající trend usilující o podnikání, které akcentuje nejenom ekonomické zisky, ale také dopady na životní prostředí a společnost.
Zakomponovat ESG principy a udržitelnou strategii do svého podnikání je vyžadováno od stále více firem. Investoři při rozhodování o investicích zvažují ESG přístup firem, spotřebitelé a zaměstnanci hledají odpovědné firmy a státy tlačí firmy do propojení udržitelnosti a businessu novými předpisy a nařízeními. Klimatické změny a uhlíková neutralita se v těchto diskusích staly ústředním bodem a společnosti musí porozumět své uhlíkové stopě, aby mohly obstát v konkurenčním boji a být v souladu s legislativou.
Pro většinu firem bude uhlíková stopa společnosti spojená především s využívání fosilních paliv a elektrické energie. U jiných může vznikat primárně z uhlíku obsaženého v nakupovaných materiálech, zboží a službách. Dle globálních metodik jako například GHG protocol je uhlíková stopa podniku rozdělena do oblasti emisí 1, 2 a 3 a mnoha kategorií, které konkrétní zdroje emisí správně zařazují a určují metodický postup při jejich převodu na ekvivalent CO2.
Jak prakticky na to
Rostoucí význam ESG pro spotřebitele, zaměstnance a investory, stejně jako rostoucí tlak politiků na dosažení uhlíkové neutrality a snižování emisí uhlíku, činí pro společnosti důležitější než kdy jindy, aby porozuměly své uhlíkové stopě. Znalost metodiky výpočtu uhlíkové stopy firmy a jejího složení pomáhá pochopit zdroje emisí, jejich výši a nasměrovat firmu do oblastí s největším potenciálem pro snižování emisí. Jedná se nicméně o poměrně složitou problematiku, a tak většina firem spolupracuje s obornými firmami, které je procesem výpočtu uhlíkové stopy provedou a odborně jej zastřeší. Teprve v dalších krocích firmy obvykle přemýšlí, zda a jak mohou dosáhnout uhlíkové neutrality a jakými aktivitami se dále zapojit. Doporučeným postupem dekarbonizaci zahrnout do komplexnější strategie udržitelnosti. V rámci ní můžete rozpracovat a specifikovat jak témata z oblasti životního prostředí, tak i další společenská témata vycházející například z rámce Spojených národů formulovaného skrze 17 cílů udržitelného rozvoje (tzv. SDGs).
Zajímá-li vás výpočet uhlíkové stopy společnosti a strategie jejího snižování, poradenská firma Sustainables s Vámi tuto problematiku ráda prodiskutuje a případně připraví návrh projektu ať už v oblasti měření uhlíkové stopy či strategií udržitelnosti. Kontaktujte nás pro bezplatnou úvodní konzultaci.