Kanonizace v SEO: způsoby, rady a tipy, jak zatočit s duplicitou

Duplicita představuje pro pozice webu v SERPu problém. A právě skrze kanonizaci se tato nesnáz dá odstranit, a to navíc tak, aby duplicitní URL zůstala nadále uživatelsky přístupná. Pokud tvoříte či spravujete web, a záleží Vám na jeho pozice ve výsledcích vyhledávání, zjistěte, v čem funkce atributu rel=“canonical“ spočívá a kdy ji použít. Článek Vás provede jednotlivými způsoby nastavení, a seznámit se můžete i s triky, které Vám umožní kanonizaci lehce kontrolovat a zvládnout.

Kanonizace jako řešení duplicity

Na potíže s duplicitou můžete při tvorbě, správě a snaze o zviditelnění webových stránek narazit poměrně běžně. Největší problém představuje pro e-shopy a jim podobné weby, kdy v rámci téže domény máme velký počet stránek, na kterých je téměř totožný obsah.

Kanonizace tento problém řeší, a to tak, že nastaví jednu URL jako originální, neboli kanonickou.

Ostatní obsahově podobné stránky jsou pro vyhledávač cíleně označeny jako duplicitní.

5 situací, kdy je vhodné kanonizaci využít

Jak už bylo zmíněno výše, hlavním předpokladem pro úspěšnou kanonizaci je vysoká podobnost nebo identičnost stránek. Pro tyto případy je také vhodnější než přesměrování, protože zároveň ponechá duplicitní URL přístupné návštěvníkům, dalším zařízením i vyhledávačům.

4 případy, kdy ji naopak nepoužívat

Jistě jste si všimli, že stránkování je uvedeno v obou seznamech. Kanonizace bude výhodná, pokud v rámci stránkování vytvoříte jednu URL, na které budou všechny produkty nebo kategorie. Takovou stránku pak označte jako originální, zatímco všechny stránky stránkování, tu první nevyjímaje, budou duplicitní. Toto řešení ale může narušovat navigaci a zpomalovat chod webu.

Pokud chcete mít v SERPu zařazenou první stránku, doporučuje se raději stránkování vyřešit přes rel=“prev/next“, které nebudou mít na fungování webu tak negativní dopad.

 

Pozor! Nejedná se o příkaz

To v překladu znamená, že vyhledávače se tímto doporučením řídit mohou, ale zároveň nemusí. Klíčem je již zmiňovaná podobnost. Pokud obsah stránek nebude podobný, nemusí být canonical respektován. V takovém případě budou vyhledávače Vaše přání ignorovat, a jakékoliv potenciální benefity plynoucí z vyřešení duplicity se nedostaví. Vyžadovaná míra podobnosti není nikde přesně stanovena, proto platí zlaté pravidlo čím víc, tím lépe.

3 způsoby ustanovení kanonické URL

U každé z možností se liší podmínky aplikace a vyhledávače, u kterých je podporována. V procesu definice originální a duplicitní stránky mohou být dobrými pomocníky návody vytvořené za tímto účelem Seznamem, svá specifická doporučení má i Google.

1. Pomocí HTML

Tag link s rel=“canonical“ se jednoduše vkládá do hlavičky HTML. Hodnotou parametru bude URL následující za atributem href. Daná URL poté bude vyhledávačem brána jako originální a bude zobrazována ve výsledcích vyhledávání. Navíc bude ze všech URL, na kterých máte kanonizaci nastavenou, získávat rank.

Pro názornost prezentujme na příkladu:

Na smyšlené stránce https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky?o=rank, kde bude sortiment prodávaných laptopů řazen podle hodnocení, nastavíte kanonizaci na „https://www.notebooky-eshop.cz /notebooky“ pomocí linku:

 

Jako originální bude brána stránka, kde bude mít zákazník k dispozici přehled všech produktů. Stejný link bude přidán i na stránky https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky?o=color a https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky?o=price, kde jsou produkty tříděny dle barvy a ceny. Tak bude mít uživatel navštěvující web z výsledků vyhledávání přístup vždy k originálnímu URL s přehledem sortimentu. Zároveň se duplicitní stránky v SERPu nebudou zobrazovat, ale namísto toho posílí pozice přístupné kanonické URL.

Tento způsob je považován za nejjednodušší a bývá k řešení problémů s duplicitou používán nejčastěji. V případě, že jej využít nemůžete, nebo z jakéhokoli důvodu nechcete, se mohou uplatnit i následující tři alternativní způsoby.

2. Využití HTTP

Link můžete vyhledávači poslat i skrze hlavičku HTTP. Možnost je podporována především pro kanonizaci PDF. Provedení je opět jednoduché, a to vložením řádku do HTTP hlavičky:

Link: < https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky >; rel="canonical"

Tento způsob ale funguje pouze pro Google, například Seznam tuto možnost nepodporuje.

3. Přidání do .htaccess

Pokud správce serveru umožňuje správu webu skrze .htaccess, můžete nastavit kanonizaci s využitím tohoto souboru. A to tak, že do něj přidáte následující:

 

Header add Link "< https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky >; rel="canonical""

 

To se v hlavičce HTTP projeví stejně jako u předchozího způsobu, a sice:

Link: < https://www.notebooky-eshop.cz/notebooky >; rel="canonical"

Tento způsob lze opět uplatnit pouze pro Google.

4. Javascript

Google bere na vědomí i kanonický link zapsaný do stránky pomocí Javascriptu. Tato možnost je poměrně nová a méně známá, rozšířila se teprve v průběhu minulého roku.

Co tedy dělat a nedělat – 6 tipů a triků pro maximální využití rel=“canonical“

Pokud chcete mít z procedury užitek, musí být udělána správně. V opačném případě se proces nezdaří a vyhledávač nebude brát kanonický link do úvahy. Mezi nejčastější omyly při stanovování originální URL patří:

6 tipů, jak si použití rel=“canonical“ usnadnit a mít z něj co největší užitek:

Pozitivní přínos z hlediska SEO

Stránky s až příliš podobným či stejným obsahem spolu fakticky soupeří o indexaci a pozice v SERPu. Nastavením kanonizace toto soupeření znemožníte, protože URL označené jako duplicitní se ve výsledcích vyhledávání vůbec nezobrazí. Potenciální uživatelé je budou navštěvovat prostřednictvím webu.

Pokud vyhledávač kanonizaci schválí, přenesou se signály a odkazy z duplicitních URL, které se poté odráží v ranku a autoritě stránky, na tu kanonickou. Originální URL tedy získá tyto atributy ze všech duplicit, které na ni budou nasměrované. Tím dochází k jejímu posílení a zlepšení postavení v rámci výsledků vyhledávání.

Jedná se tedy o dnes již zcela přirozenou součást web SEO služeb, především v případě optimalizace e-shopů.

Kanonizace však není řešením pro crawl bugdet

Vyplývá to už z mechanismu funkce canonical. Aby vyhledávač objevil, že určitá stránka je duplicitní a má být kanonizována, musí ji nejdříve navštívit a přečíst si na ní tento pokyn. K čerpání crawl budgetu tedy dochází stejně. Pokud ho chcete spravovat, pracujte raději s přesměrováním.

Vyřešením problémů s duplicitou, ať už přirozenou v rámci jednoho webu nebo napříč doménami, zlepšíte pozice svojí stránky ve výsledcích vyhledávání, čímž ji můžete udělat autoritnější a zároveň i zvýšit návštěvnost webu samotného. Nastavení kanonizace třeba pomocí HTML je rychlé a jednoduché, zvládnete ho tedy klidně ještě dnes.

Máte zkušenosti s tvorbou a správou webu? A má podle Vás cenu použití atributu canonical? Podělte se s námi o svůj názor, a pokud kanonizaci využíváte, nezapomeňte se zmínit, co Vám přinesla!

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, tiskové konference, komunikace s novináři, PR články

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz