Jak technologie pomáhají hubit hmyz napadající luštěniny a rýži?
Praha, 30. dubna 2020 – Společnost Podravka - Lagris není třeba lidem v České republice dvakrát představovat. Už déle než 85 let ji máme spojenou s chutnými pokrmy. A prakticky každý z nás má alespoň jednu z jejích dvou klíčových značek – tedy Podravku nebo Vegetu – někde poblíž jídelního stolu. Sama společnost je dnes obrovským koncernem s dceřinými společnostmi v 17 zemích světa a více než 1000 produkty, jež jsou distribuovány ve více než 60 zemích světa. Tentokrát se ale na svět Podravka – Lagris podíváme z trochu nevšedního úhlu, a sice z pohledu technologií, jež pomáhají hubit hmyz, který napadá luštěniny a rýži.
Co společnost řešila? Podravka - Lagris kupuje suroviny od dodavatelů jak z České republiky (tradičně mák nebo hrách), tak ze zahraničí, poté všechno balí a distribuuje. Již na poli a během posklizňového zpracování a skladování se do suroviny může dostat škůdce a dále se množit. Platí přitom, že každá surovina má svého „kaziče“, kdy rýži napadá jiný hmyz než například luštěniny. To je ale problém, protože Podravka - Lagris ručí svým partnerům i koncovým zákazníkům za to, že v jimi distribuovaných produktech nebude žádný hmyz. Česká legislativa sice povoluje 3 kusy hmyzu na 1 kilogram suroviny, ale někteří odběratelé z řad velkých řetězců však netolerují ani to. Čistota suroviny je tedy klíčová. A není-li zaručena, začínají nepříjemné komplikace.
Hmyz však legislativu nebo obchodní politiky neřeší. A neustále, ve všech fázích cesty, si hledá cestu do surovin. Nejen před jejich zabalením, ale i například při špatném skladování v samotném velkoobchodě. Protože bylo těžké určit, kdy přesně se stala chyba, archivuje si Podravka - Lagris z každé šarže vzorek, jenž ji pomáhá při reklamacích prokázat, že zboží odešlo z Podravky naprosto v pořádku.
Jak na škůdce?
K tomu, aby dodávala nezávadná balení, zároveň musí sama efektivně zvládat boj se skladištními škůdci. V současné době se k hubení hmyzu využívá fumigace toxickým plynem, především fosforovodíkem. To s sebou nese bezpečnostní riziko, včetně možnosti výskytu reziduí. A zároveň začíná být postupem času hmyz rezistentní a je nutné zvyšovat dávky potřebné k jeho hubení. Pokud se hmyz setká s toxinem (fosforovodíkem) v nedostatečné koncentraci, je schopen přežít a navíc si získává rezistenci, která se přenáší na jeho potomky. Právě proto začala Podravka - Lagris ve spolupráci s Výzkumným ústavem rostlinné výroby pracovat na projektu hubení hmyzu pomocí dusíku.
Surovina se i nadále skladuje v hale, kde jsou sila. Ale tam je zároveň vystavěna dusíková stanice s generátorem dusíku Nitrosource PSA domnick hunter, zásobníkem na dusík a dalšími pomocnými zařízeními. Zde získaný dusík se pouští v přesně stanovené koncentraci do skladovacích sil, kde po dobu 10 - 20 dnů pomáhá hubit hmyz. Tato doba je nutná proto, aby dusík účinně působil i proti zárodkům či vajíčkům hmyzu, která obecně potřebují k životu méně kyslíku. Zatímco „dospělý hmyz“ dávky dusíku nevstřebá a poměrně rychle zemře, vajíčka jsou rezistentnější. Ale necelé tři týdny postačují k tomu, aby se tříděná surovina stala naprosto nezávadnou a bez jediného škůdce. A takto upravena je předána k dalšímu zpracování a balení.
Další podmínkou pro zahubení hmyzu dusíkem je teplota. Při nízké teplotě je potřeba prodloužit dobu aplikace dusíku, což zvyšuje náklady. Vedlejším, nikoli však nepodstatným, efektem generace a aplikace dusíku pro hubení hmyzu je zbytkové teplo, které při výrobě dusíku vzniká. To se používá k vytápění skladovacích hal, kde jsou umístěna skladovací sila. Tím je zajištěna správná teplota pro optimální účinnost dusíku na hubení hmyzu. Podravka tím ušetří náklady na vytápění skladovacích hal v řádu desetitisíců korun ročně. Současně se vytápěním hal zbytkovým teplem snižuje vlhkost v prostorách.
Český příklad inspiruje
Nyní má společnost Podravka - Lagris již dvě skladovací haly s dusíkovými stanicemi. Obě vybavené produkty Parker Hannifin s generátory dusíku. Praxe ukázala, že řešení s dusíkem je na 50 % nákladů vzhledem k alternativám (typicky fosforovodík a fumigace toxickými plyny) bez zohlednění ekologického rizika, které fumigace s sebou nese.
„Stanice, sestávající z generátorů dusíku NitroSource, adsorpčního sušiče OFAS, MXLE a potrubního systému Transair pro rozvod N2 mezi výrobními halami, hubí nežádoucí hmyz ve skladovacích silech surovin a přispívá tím k redukci ztrát na surovinách před tříděním, zabalením a dodáním do spotřebitelské sítě. Systém zákazníkovi přinesl provozní úspory, redukci rizik při dodávkách kapalného dusíku a využití odpadního tepla k temperaci skladů. Naše řešení umožnilo výraznou úsporu nákladů v porovnání s alternativním řešením dodávek dusíku. Vše samozřejmě dál kontrolujeme, servisujeme a jsme rádi, že česká praxe dnes bude nejspíš inspirovat i ostatní země v rámci koncernu,“ říká Jiří Gerych, servisní partner Parker Hannifin.
###
O společnosti Parker Hannifin
Parker Hannifin, patřící do Fortune 250, je mezinárodním lídrem v oblasti technologií a systémů pro řízení pohybu. Již více než 100 let umožňuje technické průlomové inovace, které vedou k lepší budoucnosti. Zjistěte vice na www.parker.com nebo @parkerhannifin.
Kontakt
Aetna, spol. s r.o.
Komunikační agentura
Hlinky 162/92
60300, Brno
Telefon: +420 511 114 711
E-mail: hadra@aetna.cz
Kontaktní manažer: Marek Hadra
Email: hadra@aetna.cz