Jak na prodej bytu v Jihlavě, pokud se hodláte obejít bez realitní kanceláře? A víte, že i za malou garsonku zde běžně dostanete více než 1 milion korun?
Jak na prodej bytu v Jihlavě, pokud hodláte celým procesem projít sami, zcela bez asistence realitních odborníků? Samozřejmě, že je takový postup možný, ale chce to dodržet alespoň základní pravidla spojená s prodejem nemovitostí, abyste za váš majetek dostali opravdu slušně zaplaceno. Poradíme vám tedy, co je pro úspěch takové transakce nezbytně nutné udělat a řekneme si něco i o tom, proč jste dnes jako majitelé nemovitosti ve výhodném postavení.
Jak na prodej bytu, když ceny stále rostou
Pakliže jste vlastníky bytu a to zejména v některém z větších měst v republice jako je třeba právě Jihlava, je dnes vaše pozice coby prodávajících velice slibná. Ceny bydlení v naší zemi totiž vzrostly jen za poslední čtyři roky takřka o polovinu a navíc se zdá, že prozatím ještě nenarazily na svůj pomyslný strop. Obzvláště v Praze a také v Brně může být v dohledné době ještě o poznání dráž. Nejmarkantnější nárůst zaznamenala cihlová zástavba na Zlínsku, která podražila takřka o 80 %. Druhé nejvýraznější zdražení proběhlo právě na Vysočině a týkalo se bytů v panelácích. V Jihlavě a dalších městech tohoto kraje stoupla jejich cena za poslední 4 roky v průměru o 68 %. To jsou skutečně velmi vysoká čísla, která vám ovšem coby prodávajícím hrají jednoznačně do karet.
Meziroční růst cen o 8,7 %
Dokonce i ze srovnání s ostatními evropskými státy vychází Česká republika již několikátým rokem jako jedna ze zemí, ve kterých ceny nemovitostí stoupají zdaleka nejsvižnějším tempem a dokládají to i údaje v následující tabulce.
Meziroční růst cen bytů a domů ve 3.Q/2018
Země |
Cenový růst v % |
Země |
Cenový růst v % |
SLOVINSKO |
15,1 |
ŠPANĚLSKO |
7,2 |
NIZOZEMSKO |
10,2 |
LUCEMBURSKO |
7 |
IRSKO |
9,1 |
MAĎARSKO |
7 |
ČESKÁ REPUBLIKA |
8,7 |
CHORVATSKO |
6,8 |
LOTYŠSKO |
8,6 |
LITVA |
6,6 |
PORTUGALSKO |
8,5 |
POLSKO |
6,5 |
3 hlavní důvody drahoty
Důvodů, proč je bydlení v tuzemsku v současnosti tak drahé je samozřejmě celá řada, ovšem některé z nich lze považovat za zcela zásadní a o těch se ve stručnosti zmíníme.
A) Demografická situace - Dnešní trh s bydlením je ovlivněn hned dvěma populačními vlnami. V první se během poválečného babyboomu narodily zhruba 2 miliony dětí. V té druhé přivedly v průběhu sedmdesátých let tyto „děti“ na svět dalších 1,75 milionu potomků. U první skupiny došlo k prodloužení věku dožití a ta druhá zakládala rodiny o poznání později, než generace předešlé. Počet bytů, ve kterých žije jen jeden nebo dva lidé se tak výrazně zvýšil, což přispívá k jejich nedostatku.
B) Nedostatečná výstavba – O tom, že se zejména v poslední dekádě realizovalo velice málo rozsáhlejších stavebních projektů určených k bydlení, toho bylo již napsáno poměrně dost. A zcela oprávněně. Za jednu z hlavních příčin této nedostatečné výstavby pak mnozí z realitních odborníků označují zejména složité schvalovací procesy, které každý takový projekt provázejí.
C) Hospodářská konjunktura – S nebývalou ekonomickou prosperitou, které se Česká republika již několik let těší, roste také chuť lidí pořídit si vlastní nemovitost. Sílící poptávka pak ruku v ruce s nedostatečnou nabídkou tlačí ceny vzhůru.
Vše vám hraje do karet, ale…
Přestože máte vzhledem k výše popsaným skutečnostem v ruce takřka všechny trumfy a najít solventního zájemce o váš byt by neměl být větší problém, může se stát, že se při pokusu o prodej dopustíte nějaké zásadní chyby. Takový přešlap může celý proces prodeje nejenom zbytečně prodloužit, ale může vás v konečném důsledku připravit i o část předpokládaného zisku. Jaké chyby bývají nejčastější?
1. ŠPATNĚ NASTAVENÁ CENA - Problém může spočívat jak v příliš nízké, tak i v moc vysoké ceně. V prvním případě se zbytečně připravíte o část zisku, ve druhém budete nejspíš na kupce čekat neúměrně dlouho. Je dobré porovnat nabídkové ceny odpovídajících nemovitostí v dané lokalitě a teprve potom přistoupit ke stanovení ceny vašeho bytu.
2. NEVHODNĚ ZVOLENÁ PROPAGACE - Kvalitní prezentace je zásadní věc. Šikovně sepsaný inzerát s dostatkem relevantních informací doplněný o vhodné fotografie je základem propagace. Umístit jej lze hned na několik specializovaných webů a je dobré využít i placené zvýhodnění, aby váš inzerát už druhý den nezapadl.
3. ODBYTÁ PROHLÍDKA BYTU - Na zájemce je nutné co nejvíce zapůsobit. Co nejlepší dojem, který v něm prohlídka vašeho bytu zanechá, je tím nejsilnějším impulsem ke koupi. Je proto velmi důležité vyzdvihnout všechny výhody a kvality vaší nemovitosti. Žádnou prohlídku zkrátka nesmíte odbýt!
4. NESCHOPNOST VYHODNOTIT SKUTEČNÝ ZÁJEM O BYT – Máte-li tu možnost, sledujte návštěvnost vašeho inzerátu a porovnejte ji s reálným zájmem o vaši nemovitost. Jde nejen o to, kolik lidí si vaši inzerci prohlédne, ale zejména o to, jaké procento z nich zareaguje a to ať už e-mailem nebo telefonicky. Tento poměr vám umožní vyhodnotit, zda jste to s cenou poněkud nepřehnali.
Byt prodáte určitě i sami
Tak výhodnou konstelaci, která z pohledu prodávajícího na trhu s nemovitostmi v tuzemsku nastala, by bylo jistě škoda patřičně nevyužít. Ať už se rozhodnete prodat váš byt svépomocí anebo přece jen nakonec využijete služeb některého z realitních agentů, neměl by celý proces při dnešní poptávce trvat nikterak dlouho. Realitní specialista v ideálním případě zajistí vše potřebné za vás. Pokud se však přece jenom odhodláte k akci „na vlastní pěst“, vezměte v potaz pár dobře míněných rad, které jsme vám dnes nabídli.
Máte s realitními kancelářemi nějakou špatnou zkušenost nebo je šance na vyšší zisk jediným důvodem, proč o prodeji ve vlastní režii uvažujete?