Dříve uniformy, dnes saka a košile. Co spojuje úspěšné muže napříč staletími?

Kdo by si myslel, že knoflíky plní pouze módní funkci, byl by na omylu. V historii totiž vyjadřovaly společenské postavení a ostatní tak okamžitě identifikovali jejich nositele. V českých zemích se výrobou knoflíků poprvé zabýval Christian Hiecke z Petrovic v roce 1770. Poté si je oblíbila šlechta i armáda. Největší rozmach zažívaly knoflíky v 19. století. Vyráběli je rytci, kteří na ně vyrývali i miniaturní erby. Ale i v dnešní době mají knoflíky symbolický význam, který je důležitý zejména pro lidi pohybující se ve vybrané společnosti. Pokud například přijde manažer na schůzku v košili s utrženým knoflíkem, může to pro něj znamenat společenskou a kariérní sebevraždu. Nepodceňujte důležitost knoflíků Společenský protokol je obzvlášť pro manažery striktní a přísný, stejně tak pravidla oblékání. Formální akce si vyžadují oblek, u méně formálních akcí se pak účastníci obejdou bez saka. Většina manažerů se zaměřuje na výběr barvy a střihu sak a košilí. Často ale zapomínají na knoflíky, které hrají možná větší roli, než si podnikatelé myslí. „Knoflíky jsou velmi důležitý prvek a to jak z hlediska praktičnosti, sociálního postavení, tak estetičnosti,” říká módní návrhářka Naděžda Bernkopfová z Vyšší odborné školy oděvního návrhářství v Praze. Její slova potvrzuje i badatel v oblasti uniformních knoflíků Ivo Tomáš. „Knoflíky se využívaly už v pravěku, ale pouze k dekorativním účelům. K praktickému využití knoflíků dochází až ve 12. až 13. století spolu s šířící se změnou módy. Rozmach knoflíků pak datujeme do rokoka, kdy se na kabátce a vesty našívalo až 70 knoflíků,” osvětluje Ivo Tomáš. Manažer v košili s upadnutým knoflíkem? Katastrofa Při nošení košil se musí nejenom manažeři držet dvou zásad. Nevcházet do společnosti v pomačkané košili a pečlivě zkontrolovat všechny knoflíky. „Upadnutý knoflík je ve společnosti opravdu velké faux pas. Dá se přirovnat k rozepnutému zipu nebo špinavým botám. Před odchodem do společnosti se proto musíme důkladně zkontrolovat, abychom si neudělali ostudu,” varuje expert na etiketu Ladislav Špaček. Jelikož jsou košile spotřební zboží, pravděpodobnost upadnutého knoflíku je poměrně vysoká. „Zejména v rámci konfekce je dost pravděpodobné, že knoflíky příliš nevydrží. Na košile je totiž přišívá stroj a mnohdy se stane, že knoflík odpadne už v obchodě nebo při prvním praní,” popisuje Naděžda Bernkopfová. Možností jak rychle, diskrétně a elegantně přišít knoflík ke košili moc není, proto manažeři vyhledávají inovativní novinky. „Našimi zákazníky jsou především manažeři ve věku 30 - 50 let, kteří se rádi oblékají stylově. Jejich životní a pracovní styl jim nedovolí věnovat se drobným praktickým úkolům. Proto jsou vděční za každého pomocníka, který je jednoduchý na použití a rychle vyřeší jejich problém,” popisuje Tomáš Petrů ze společnosti BRAVO CONSULTING dodávající na trh švédský produkt TIC, díky kterému dokáže každý bez jehly a nitě během pár vteřin velmi snadno přišít knoflík pevně na své původní místo. A to bez nutnosti svlékání košile. Nenápadný, přesto účinný Knoflíky na košilích jsou nejčastěji vyráběny z plastu, ojediněle pak z dřeva nebo potažené kůží. Luxusnější manžetové knoflíky jsou pak vyráběné z kovu a doplněny například o drahé kameny. „Na svých oděvech se snažím knoflíky ukazovat. Považuji je totiž jako přednost a ozdobu výsledného oblečení,” říká módní návrhářka Naděžda Bernkopfová. Jak se ale dozvídáme z historie, ne vždy je však snahou knoflíky ukazovat. Američtí průzkumníci, letci i námořníci potřebovali k nezbytnému zorientování se na nepřátelském poli kompas. „Aby se nedostal do nepovolaných rukou, Američani ho zmenšili a zakomponovali do armádního knoflíku. Kompas byl přístupný zadní odklápěcí částí, přední strana zůstala v originálním provedení a netknutá. Dnes takový ojedinělý knoflík získáte v aukci za zhruba 400 dolarů, což je v přepočtu 10 tisíc korun,” popisuje netradiční součást americké uniformy majitel ojedinělé sbírky uniformních knoflíků v České republice Ivo Tomáš.

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz