Los Angeles si jako první zákazník v Americe objednalo vozidlo s palivovým článkem
Do konce roku bude městu dodána Honda FCX
7. října 2002 - Primátor Jim Hahn dnes oznámil, že město Los Angeles a společnost American Honda Motor Co., Inc. podepsaly smlouvu, díky níž se Los Angeles stane ve Spojených státech prvním odběratelem vozu s palivovým článkem.
Podle této smlouvy se začnou zaměstnanci města Los Angeles co nejdříve seznamovat s prototypy modelu Honda FCX. Město převezme prvních pět sériově vyráběných vozů do konce roku 2002.
"Kvalita vzduchu v oblasti Los Angeles se v posledních letech stále zlepšuje, a to i díky tomu, že se uplatňují nové ekologické technologie," prohlásil primátor Hahn. "Z hlediska znečišťování ovzduší jsou vozidla s palivovými články na vodík nadějnou předzvěstí čistých automobilů budoucnosti. Považujeme za důležité, že Los Angeles hraje vedoucí roli v technickém vývoji a rychlém uplatnění této technologie v praxi."
Model Honda FCX se nedávno stal prvním vozem s palivovým článkem na světě, který dostal osvědčení od dvou vládních institucí: Kalifornského úřadu pro atmosférické zdroje (California Air Resources Board - CARB) a Agentury pro ochranu životního prostředí Spojených států (U.S. EPA), od obou jako vozidlo s nulovými emisemi (Zero Emission Vehicle - ZEV).
U Hondy FCX se k výrobě elektřiny, která pohání elektromotor, používá modul palivového článku využívající vodík. Při maximálním výkonu 60 kW (80 k) a točivém momentu 272 Nm se zrychlení neliší od modelu Honda Civic. Model FCX má jízdní dosah až 355 km a místo pro čtyři osoby, lze ho tedy využívat v nejrůznějších běžných situacích. Zaměstnanci městské správy Los Angeles budou nové vozy používat při práci jako součást běžného vozového parku a pro dojíždění do zaměstnání. Městský úřad dokončuje ve spolupráci s Hondou plány na systémy doplňování vozů vodíkovým palivem.
"Tento vůz už je připraven pro použití v praxi," konstatoval Tom Elliott, výkonný viceprezident americké pobočky Honda. "Nasazení parku nejmodernějších vozů s palivovými články v běžných provozních podmínkách nám umožní lépe posoudit zkušenosti zákazníků s těmito vozidly a s používaným palivem. Podpoříme tím také rozvoj infrastruktury čerpacích stanic nutných pro tankování vozidel poháněných vodíkem."
Společnost Honda plánuje pronajmout v Kalifornii a Japonsku v průběhu příštích dvou až tří let asi 30 vozů s palivovými články. V současné době však Honda nemá v plánu prodávat vozidla s palivovými články ve větším měřítku nebo jednotlivcům.
Společnost Honda začala s výzkumem palivových článků v roce 1989 a od roku 1999 zkouší vozidla na běžných komunikacích ve Spojených státech a Japonsku. Od roku 1999 je členem Kalifornského sdružení pro palivové články (California Fuel Cell Partnership - CaFCP) se sídlem v Sacramentu.
Společnost Honda je už dlouho v čele ekologických iniciativ v automobilovém průmyslu, které sahají až do roku 1975. Tehdy se model Honda Civic CVCC stal prvním vozem, který splňoval zpřísněnou normu podle Zákona o čistotě ovzduší (Clean Air Act). Později byla společnost Honda první, kdo začal prodávat auto s benzínovým motorem (Civic) splňující nízkoemisní normu (LEV) ve všech 50 státech, dále kalifornskou normu extrémně nízkých emisí (ULEV) a nakonec i normu "Super" ULEV (Accord).
Společnost Honda také začala jako první ve Spojených státech prodávat "hybridní" auto na benzínový a elektrický pohon - model Insight - a letos uvedla model Civic Hybrid, první vůz s hybridní technologií určený pro masový trh. Model Civic GX na zemní plyn splňuje jako první a zatím jediný automobil nejpřísnější normu EPA (SULEV třída 2 oddíl 2).
Honda FCX - technické údaje
< Vozidlo >
Délka: 4165 mm
Šířka: 1760 mm
Výška: 1645 mm
Nejvyšší rychlost: 150 km/h
Jízdní dosah: 355 km
Počet míst k sezení: 4 dospělí
Kontakt
Honda Česká republika spol. s r.o.
Bavorská 20/1041
15541, Praha 5
Telefon: 420 (0)2 57 100 212
E-mail: mariana.fisarkova@honda-eu.com
Kontaktní manažer: Mariana Fišárková
Email: mariana.fisarkova@honda-eu.com