25 let od otevření hranic: Čeští turisté získali sebevědomí, místo autobusu si potrpí na komfort

Uplynutí 25 let od pádu komunismu a otevření hranic změnilo tuzemský trh cestovního ruchu k nepoznání. Odborníci se shodují, že největší proměnou prošli samotní čeští turisté. Češi získali v oblasti cestování sebevědomí, vyhledávají kvalitní služby a kladou důraz na komfort. Upouštějí od přepravování autobusem, nechtějí cestovat přes noc, vyžadují zajištěnou stravu. Turisté si navíc potrpí na bohatý doplňkový program a nebojí se objednávat dovolenou přes internet. Po Sametové revoluci dramaticky narostl zájem o cestování do zahraničí. Podle statistik Ministerstva pro místní rozvoj ČR se v roce 1989 uskutečnilo 7,8 milionů výjezdů občanů ČR do zahraničí. V následujícím roce se tento počet bezmála zdvojnásobil a dosáhl 13,38 milionů výjezdů. V 90. letech pak vycestovalo nejvíce Čechů do zahraničí v roce 1996, kdy se uskutečnilo 48,61 milionů přeshraničních výjezdů. „Hlavním lákadlem v začátcích uvolněného cestování byly autobusové poznávací zájezdy například do Říma, Benátek, Paříže a Londýna za minimální náklady, stravování probíhalo z vlastních zásob a často se také jednalo o cesty bez ubytování,“ sdělila Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Po roce 1989 v oblasti zahraničního cestování zcela dominovala autobusová, případně vlastní automobilová doprava. Letecké zájezdy nebyly kvůli vysoké pořizovací ceně pro většinu turistů dostupné. „V 90. letech byly běžné noční autobusové přejezdy a nocování v levných ubytovnách, ve stanech či v karavanech. Nyní Češi noční přejezdy autobusem odmítají, raději volí rychlou leteckou přepravu,“ uvedl Martin Adámek, tajemník Asociace průvodců ČR. K rozšíření zájmu o leteckou přepravu mezi českými turisty došlo po roce 1997, kdy začaly být využívány charterové lety. „Cestovní kanceláře již na konci 90. let začaly objevovat výhody charterových spojů. Díky nasmlouvaným kapacitám byly schopny zajistit u leteckých společností významné množstevní slevy a výrazně tak zlevnit letecké zájezdy,“ potvrdil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem dovolených přes internet na tuzemském trhu. „V současné době v oblasti organizovaného cestovního ruchu vede letecká přeprava s velkým předstihem před autobusovou či vlastní dopravou,“ doplnil Tůma s tím, že co se týče výjezdového cestovního ruchu, tak v letní sezóně 2014 tvořil prodej leteckých zájezdů u cestovní agentury Invia 70% podíl, v případě autobusu činil podíl jen 10 %. Za 25 let prošly výraznou změnou zejména nároky českých turistů na komfort dovolené. Po otevření hranic byli lidé toužící poznávat cizí země kvůli omezenému rozpočtu ochotni přespávat ve stanech či karavanech. Dnes prodejci zájezdů registrují nárůst zájmu o čtyřhvězdičkové a pětihvězdičkové hotely. K posunu došlo i v oblasti stravování, a to od jídla z vlastních zásob k zájezdům nabízejícím stravu All Inclusive. „Možnost neomezené konzumace jídla a nápojů hraje pro stále více turistů klíčovou roli při výběru zahraniční dovolené. Zájezdy All Inclusive letos v létě volilo 51 % zákazníků cestovní agentury Invia, přitom pobyt beze stravy si vybralo jen 16 % turistů,“ popsal aktuální trend Michal Tůma z cestovní agentury Invia. Podle odborníků však narůstají i nároky Čechů na program zájezdu. Lidé se zajímají o nabídku doplňkových služeb, mají zájem o fakultativní výlety, animační programy, zapůjčení automobilu, motocyklu či motorového člunu. Vyhledávají destinace s podmínkami pro potápění, surfování i hraní golfu, aby mohli strávit svou dovolenou aktivně. Se změnou požadavků na podobu dovolené dochází i k proměně destinací, které Češi v rámci svých zahraničních cest navštěvují. Přesto stálicí a dlouhodobě nejvyhledávanější zemí českých turistů zůstává Chorvatsko, které lidé navštěvovali i v 90. letech v době válečných konfliktů. K moři se cestovalo také do Španělska, Řecka a Francie, později přibyly cesty na Kanárské ostrovy, Mallorcu či Kypr. „Od roku 2003 začaly mezi cílovými destinacemi stoupat na významu státy severní Afriky, jako je Tunisko a Egypt, zejména pro svůj exotický nádech a dostupné ceny. V posledních letech roste zájem o vzdálené exotické destinace zejména v Asii a Jižní a Střední Americe,“ představila preference Čechů Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Kromě exotiky se však lidé v dnešní době stále častěji vracejí i do zemí, které byly navštěvované v době komunistického režimu. „Turistické země jako Bulharsko či Maďarsko nebyly těsně po revoluci častým dovolenkovým cílem Čechů. V posledních letech však zaznamenáváme u těchto destinací nárůst poptávky, hlavně díky zlepšení nabídky služeb pro turisty a nižším cenám ve srovnání s jinými evropskými destinacemi,“ dodala Petříčková. Nové možnosti současným cestovatelům přinášejí moderní technologie, zejména internet. „Turisté využívají internet hlavně k porovnání různých parametrů zájezdů, především cen. Díky internetu roste informovanost cestovatelů. Běžně třeba sledují polohu hotelu pomocí aplikace Google maps. Vytvoří si tak představu o přístupu k pláži a prostředí. Lépe se tak rozhodnou pro daný zájezd,“ popisuje novodobý postup výběru dovolené Michal Tůma z cestovní agentury Invia. Možnosti internetu dávají turistům navíc sebevědomí k samostatnému organizování cest. „Češi si ve velké míře objednávají produkty cestovního ruchu na internetu a hojně cestují individuálně bez požadavků na služby cestovní kanceláře. Získali tak možnost, kterou turisté před 25 lety neměli, a to objednat si přes internet ubytování kdekoli ve světě a letenky do jakékoli destinace a vyrazit na cestu,“ uzavírá Martin Adámek z Asociace průvodců ČR.

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz