TÜV SÜD: Šrotovné nedokáže zastavit další nárůst závad

Berlín/Mnichov. TÜV SÜD Report 2013, který bude 6. prosince představen v Berlíně, jasně ukazuje: Díky šrotovnému se sice v druhém pololetí roku 2011 a v prvním pololetí roku 2012 dostavilo na hlavní inspekci o zhruba 300.000 vozidel více. Nárůst závad ale nová auta zastavit nedokáží. Průměrná kvóta podstatných závad narůstá i nadále, a to o 0,3 procentních bodů na celkových 20 procent. Opět je nejčastější závadou osvětlení. Zlatou plaketu získává VW Polo, následuje Mazda 3 a Audi Q5. Tři roky po zavedení šrotovného přijíždějí tehdy zakoupené nové vozy právě teď poprvé na technickou kontrolu (HU) a výrazně zvyšují celkový počet kontrolovaných vozidel pro TÜV Report. V důsledku toho narostl počet technických kontrol HU z necelých 7,8 miliónů na více než 8,1 miliónů. Trend stále stoupajících kvót závad dokáží však nové vozy pouze přibrzdit, průměrná kvóta podstatných závad však i nadále stoupá: o 0,3 procentní body na 20 procent. Pozitivní vliv konjunkturní injekce je například nepříznivě poznamenán tím, že právě u debutantů vzrostla kvóta závad z 5,1 na 6,1 procent. Pozitivní dopad naproti tomu má skutečnost, že více jak polovina vozů každé věkové kategorie jezdí zcela bez závad. Jejich podíl vzrostl ze 48,3 procent před pěti lety postupně na více jak 55 procent. Bernhard Kerscher, mluvčí vedení společnosti TÜV SÜD Auto Service GmbH říká: „Ve všech regionech TÜV SÜD můžeme potvrdit silný nárůst jedno – až tříletých vozů. Účinek je však zcela rozdílný. S výjimkou Saska ale šrotovné závadové kvóty vskutku nevylepšilo.“ Silný pokles závad v Sasku V největších regionech TÜV SÜD, v Bavorsku a v Bádensko-Württembergsku s obzvláště velkým počtem žadatelů o ekologickou prémii, nedošlo stejně jako ve Spolku téměř k žádným změnám. Kvóty závad na jihu však doznaly lehké zlepšení – v Bavorsku o 0,5 procentních bodů na 20,9 procent, v Bádensko-Württembergsku o 0,1 procentních bodů na 19,9 procent. K nejvýraznějším změnám došlo v Sasku. Zde poklesla kvóta vozidel, která se kvůli podstatným závadám musela vrátit znovu do dílny, celkově o 2,9 procentních bodů na 18,1 procent. Obrácený vývoj byl v dceřiné společnosti TÜV SÜD –s názvem TÜV Hanse, na severu Německa: V Hamburku stoupla kvóta o 1,4 procenta na 22,4 procent. I zde má svůj dopad šrotovné: Sasko patří k zemím s obzvláště vysokým počtem žadatelů o příspěvek při koupi nového vozu, Hamburk naopak s nejmenším. Závady osvětlení stagnují na vysoké úrovni K osvětlení vozů: Zůstává i nadále na prvním místě v závadách. Kvóty však zůstaly téměř stejné, ku příkladu to je u nových vozů již druhým rokem za sebou ve výši 8,3 procent. Ke zlepšení došlo u 6ti až 7miletých vozů, o 1,3 procentních bodů na 19,3 procent. Dle tvrzení expertů společnosti TÜV SÜD má svůj podíl na mírném snížení závad zejména nižší náklonnost ke kolísání napětí a vyšší životnost světel, například xenonů. Další rozšiřování diagnózy ‚On-Board’ pak dále vede k tomu, že jsou výpadky rozpoznány dříve a že pak lze světla rychleji vyměnit. Samotná výměna musí být snadná. K tomu byli výrobci zavázáni v roce 2006 poté, co se i mini-oprava stávala stále složitější. I přes tato technická zlepšení stagnuje celková kvóta závad u světel na stále vysoké úrovni. Polo a Q5 se umísťují společně ve skupině s japonskými vozy Zlatou plaketu získává v tomto roce vůz VW Polo. U pouhých 2,2 procent vozů Polo, která jela na technickou inspekci HU poprvé, se projevují nějaké podstatné závady. Malý vůz z Wolfsburgu, který velmi získal na šrotovném, je tímto na konci skupiny kolem vítězné pozice hybridně poháněného vozu Toyota Prius. Vítěz obou dvou předchozích let se se svými novými vozy umístil se 3,5 procenty na sedmém místě. Na stupni vítězů roku 2013 je nadále: na druhém místě je Mazda 3 (2,7 procent) a na třetím místě je se 2,8 procenty vůz Audi Q5. Kerscher komentuje vítěze takto: „Vítězství vozu Polo ukazuje, že bylo možné pomocí šrotovného výrazně získat, pokud se vsadilo na správné auto.“ Vůz Polo společně s automobily VW Golf a Škoda Fabia obzvláště profitovaly z konjunkturní pomoci. To, že „Pohár“ putuje sem a tam mezi Japonskem a Německem, ukazují i další špičková umístění: na čtvrtém místě: vůz Toyota Avensis (2,9 procent) a na místě pátém je VW Golf Plus s průměrnou kvótou závad ve výši 3,1 procent. Velký vůz Golf byl v předcházejícím roce ještě na třetím místě. To, že se může jezdit se státní kupní pobídkou z dlouhodobého pohledu i špatně, ukazují držitelé šrotovného na druhém konci tabulky: vůz Dacia Logan je na posledním místě s kvótou závad ve výši 13,3 procent anebo vůz Fiat Panda jako čtvrtý odzadu s 11,7 procenty. Předposlední je Fiat Doblo (12,3 procenta), třetí odzadu je Daihatsu Sirion (12 procent). Tímto si musí každý osmý z těchto vozů na chvostu hned při své první technické inspekci svou návštěvu zopakovat.. A od mladších ke starším modelům: V kategorii stáří od čtyř do pěti let jezdí na nejvyšších pozicích japonské vozy: Zde se umístil vítěz předchozího roku Prius (4 procenta) na místě prvním a získává tím při svém celkovém hodnocení druhé místo. Na druhé pozici v této kategorii stáří pak je vůz Mazda 2 (4,8 procent), který je těsně následován vozem Toyota Auris s 5 procenty. Poslední místo v této třídě stáří: stejně jako u nových vozů to je Dacia Logan s kvótou závad ve výši 25,8 procent. Žádný posun po šesti až sedmi letech. Zde si stojí - stejně jako u TÜV Reportu 2012 - vozy Porsche 911 (kvóta závad 6,2 procent) a Toyota Corolla Verso (6,6 procent) ještě skvěle. Stupně vítězů u osmi až devítiletých automobilů: Porsche 911, Toyota Avensis, Honda Jazz. Šampaňské a polibky od sličných dívek dostávají i senioři: u deset až jedenáct let starých vozů to je Porsche 911, Toyota RAV4 a také Mercedes SLK. Častěji kontrolovat světla Od karoserií až ke komponentám: Stejně jako v předchozích letech je na předním místě v závadách osvětlení, nápravy a brzdy. Snížení závad u šesti až sedmiletých vozů však také není vyhlídkou na lepší časy, o 1,3 procentních bodů na 19,3 procent. Špatné zůstávají i závady na nápravách: Zde také nedošlo napříč všemi kategoriemi stáří téměř k žádnému zlepšení. Pouze u devět let starých aut kvóta mírně klesá o 0,5 procentních bodů na 10,2 procent. U zcela starých vozů od jedenácti let začíná zlobit výfukový systém: 7,3 procent dostalo plaketu až po jeho výměně. K tomu Kerscher dodává: „Výsledky podporují dohad, že osvětlení bývá mylně mnohými považováno za nikterak zvlášť bezpečnostně – relevantní. Právě zde by ale bylo možné dosáhnout rychlého zlepšení, protože rozbité světlo je signalizováno okamžitě a výměnu světla si nyní daleko lépe dokáže provést i laik.“ TÜV Report je každým rokem zveřejňován spolkem TÜV e. V. (VdTÜV) a je považován za jednoho z nejdůležitějších nezávislých poradců pro řidiče a kupující ojetých vozů. V TÜV Reportu se shromažďují výsledky technických prohlídek všech společností TÜV v Německu – v roce 2013 celkem 8,1 miliónů technických inspekcí (HU) v období mezi červencem 2011 a červnem 2012. TÜV SÜD poskytnul jakožto největší nabízející subjekt technických inspekcí (HU) zhruba 3,3 miliónů výsledků. Info: Aktuální obrazový materiál k tématu „technických kontrol“ je ke stažení v databance obrázků pod rubrikou Aktuální /Akce http://www.tuev-sued.de/pressefotos Veškeré informace k TÜV Reportu 2013 na www.tuev-sued.de/tuev-report-2013

Kontakt
TÜV SÜD Czech s.r.o.
Jsme vedoucí společností v oblastech inspekce, certifikace a testování systému, procesů, výrobků a služeb. Rozsah našich aktivit zahrnuje také konzultační, schvalovací, expertní činnosti a vzdělávání
Novodvorská 994/138
142 21, Praha 4
Telefon: +420 239 046 800
E-mail: ivana.kroupova@tuv-sud.cz
http://www.tuv-sud.cz



Kontaktní manažer: Štefánia Recskyová
Senior Marketing Specialist
Email: stefania.recskyova@tuv-sud.cz
Telefon: + 420 239 046 807

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz