Degustace parfémů poprvé v Čechách

Znáte degustaci vína, šampaňského nebo různých labužnických lahůdek, ale o degustaci parfémů jste nikdy neslyšeli? Není divu. Internetová parfumerie „ELNINO “ tuto voňavou procházku historií výroby parfémů uspořádala minulý týden ve svém sídle v Nové Pace jako první v České republice. Jak taková degustace parfémů probíhá? Odbornice na parfémy Adéla Bartlová ve spolupráci s tváří parfumerie „ELNINO“ miss Janou Doleželovou návštěvníkům krok za krokem pomalu odkrývala tajemství vzniku vůní a nejznámějších parfémů světa. Historie parfémů započala již ve starověku. K výrobě parfémů se tehdy používaly převážně vonné látky z rostlin, například sušené byliny či pryskyřice. V této době byla již známa i metoda destilace. Zajímavostí je, že nejstarší továrna na výrobu parfémů, kterou archeologové objevili, je stará 4000 let a nachází se na Kypru. 11. století Ze starověku se degustátoři přenesli do 11. století, kdy perský učenec Avicenna vyzkoušel a popsal destilaci vonných olejů z květů. Lehké květinové vody, vyrobené destilací, se díky této technologii stávaly rychle populární. V Evropě byly centry parfumerie hlavně Itálie a Francie. Jedna z nejslavnějších vůní té doby však pochází z Uherského království, byla vyrobena pro uherskou královnu Alžbětu. Její hlavní složkou byla rozmarýna (Rozmarýn lékařský nazývaný též Rozmarýna lékařská (Rosmarinus officinalis). 17. století Degustace dále pokračovala do 17. století, kdy se parfémy staly nesmírně populární. Používali je hlavně bohatí lidé k zamaskování vlastního zápachu, protože tehdejší hygiena byla mírně řečeno nedostatečná. Obliba parfémů vyvrcholila ve Francii v době Rokoka. Nosily se těžké, sladké vůně s vysokým obsahem pižma a jiných živočišných složek, ale oblíbené byly i kolínské vody s bylinami, citrusy a květinami. Protože se vyráběly z běžného alkoholu, měli někteří lidé ve zvyku je i popíjet. Vonělo se i šatstvo, závěsy a nábytek. Z této doby mohli návštěvníci degustace vyzkoušet parfém 4711 Eau de Cologne (Echt Kölnisch Wasser), což je jedna z prapůvodních kolínských vod vyrobená ze směsi citrusů a rozmarýny. A také kolínskou Caldey Island Lavender, jednosložkovou levandulovou vůni z Walesu. 19.století Cesta historií parfémů pokračovala do 19. století, ve kterém naopak přišla do módy zdrženlivost. Ženy, které se příliš výrazně voněly, byly tehdy pokládány za nemravné. Na konci 19. století se objevily první syntetické vonné látky. To dalo parfumérům možnost vymýšlet nové kompozice. Za první moderní parfém je pokládán Jicky z roku 1889. V podstatě až dodnes neustále dochází k novým objevům na poli syntetických i přírodních vonných látek a podle toho jsou také nastolovány nové trendy. Například parfém Chanel No. 5 vznikl ve 20. letech díky objevu aldehydů. Výlet do arabského světa V rámci degustace se návštěvníci podívali i do arabských zemí, kde jsou oblíbené výrazné parfémy, jejichž složení vychází z místních vonných látek (kadidlo, myrha, egyptský jasmín apod.) Japonci si naopak na výrazné vůně nikdy nepotrpěli a i dnes se tam prodávají spíš svěží parfémy. Putování po světě parfémů bylo pro návštěvníky velmi silným zážitkem, otevřela se před nimi nová, zcela unikátní možnost poznávat dějiny lidstva pomocí čichových vjemů a díky typickým vůním parfémů z naší historie. Degustační menu: 4711 Eau de Cologne neboli Echt Kölnisch Wasser Jedna z prapůvodních kolínských vod, která vznikla v roce 1792. Směs citrusů a rozmarýny, podle které si dnes můžeme představit, jak staré kolínské voněly. Caldey Island Lavender Jednosložková levandulová vůně z Walesu. I takhle vypadaly staré kolínské. Eau de Cartier (2001) Moderní levandulová voda se zelenými a dřevitými tóny. Pouze z přírodních látek, bez pomoci syntetik, by takovou vůni nebylo možné vyrobit. Christian Dior Diorissimo (1956) Zdánlivě jednoduchá, stylizovaná konvalinka, ve své době převratná svým prostým vyzněním. Vystřídala složité, překombinované parfémy a ukázala, jak správně pracovat s novými syntetickými látkami. Azzaro pour Homme (1978) Klasická fougèrová vůně s levandulovo-kumarinovým akordem, doplněným citrusy, bylinami a dřevitými tóny. Fougèrové vůně mohou mít mnoho podob, tato klasická je jednou z nich. Guerlain Shalimar (1925) Praotec orient. Výrazná, ve své době skandální vůně je díky nadčasovému spojení opulentních (vanilka) a svěžích (bergamot) složek oblíbená dodnes. Guerlain L’Heure Bleue (1912) Květinově orientální vůně. Parfuméři v této době zkoumali možnosti , které jim dávaly syntetické látky; Jacques Guerlain, autor L’Heure Bleue, už se v tomto parfému propracovává k orientálním tónům, které se stanou populární později. Grès Cabochard (1958) Chyprová kategorie, jež „oficiálně“ vznikla v roce 1917 po uvedení vůně Chypre (Coty), byla populární v podstatě až do 80. let. Chyprový akord se kombinoval s nejrůznějšími složkami. Cabochard je příkladem spojení tohoto akordu s kůží. Robert Piguet Bandit (1944) I na dnešní dobu je tato vůně dost drsná. Kožená chypre v extrémní podobě. Ô de Lancôme (1969; nové uvedení 1994) Chypre se zelenými tóny a citrusy v dnes již nemoderní verzi. Tento styl zelených vůních přestal být populární v 90. letech. DKNY Women (1999) Zelené vůně, jak je známe dnes: s citrusy, ovocem, šťavnatými zelenými tóny – bez dřeva a větvičníku. Lanvin Arpège (1927) Jedna z vůní inspirovaná Chanelem No. 5. Aldehydy tu však nehrají hlavní roli, zůstávají v pozadí a starají se o to, aby vynikly květiny. Elizabeth Taylor White Diamonds (1991) Labutí píseň aldehydů a zároveň výrazných parfémů 80. let. Grès Cabotine (1991) Vůně, která již předznamenává nový svěží trend. Ženy měly výrazných parfémů dost a toužily po něčem novém. Cabotine se ještě nepodobá dnešním svěžím parfémům, ale podoba už je znát. Chopard Cašmir (1991) a jeho variace, především White Gurmánská vůně, která lehce předběhla dobu. Za rok přišel Angel a svět začal šílet po gurmánských orientech. Lolita Lempicka L (2006) Mandle, vanilka a skořice – cukroví nadrobené do flakonu. Angel byl postavený na kontrastu, ale některé dnešní parfémy tvoří takřka výhradně „jedlé“ tóny. Red Door Velvet (2005) Necelých sto let po prvních chyprových vůních se tato kategorie výrazně proměňuje. Místo větvičníku a citrusů teď hraje hlavní roli pačuli. Kontakt pro komunikaci s médii Xantipa Agency, s.r.o. Hanka Topolovová Bulharská 66, Trutnov tel: 499 941 941, 734 636 116 e- mail: hanka@xantipa.eu

Kontakt
XANTIPA AGENCY s.r.o.
Bulharská 66
541 01, Trutnov
Telefon: 499 941 941
E-mail: hanka@xantipa.eu



Kontaktní manažer: Hanka Topolovová
Email: hanka@xantipa.eu

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz