Pojedou Češi rychlovlakem z Prahy do Brna dříve, než doletí Američané na Mars?

Tisková zpráva Svazu cesujících ve veřejné dopravě 29.5.2011 Minulý týden se v Praze konala konference o vysokorychlostní železnici v ČR a ve světě. Při té příležitosti Ministerstvo dopravy uvedlo, že počítá se zahájením výstavby vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem v časovém horizontu až kolem roku roce 20301. I když se všichni odborníci shodují, že Česká republika v oblasti vysokorychlostní železniční dopravy zaspala, vypadá to, že Ministerstvo dopravy chce spát dál. „Tímto nezodpovědným přístupem se nejenom dále a dále vzdalujeme vyspělé Evropě, ale především si doma zaděláváme na pořádný dopravní problém,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. A k tomu dodává: „Výstavbu vysokorychlostních tratí je potřeba schválit ještě letos, jinak hrozí, že se nám vyhnou nejen hlavní transevropské koridory, ale přijdeme i o příležitost čerpat evropské peníze, o kterých se právě na léta 2014 – 2020 nyní jedná.“ Vysokorychlostní trať je řešením problému přetížené dálnice D1 Naše nejvyužívanější dálnice D1 ze 70. let minulého století bude po padesáti letech mezi Prahou a Brnem potřebovat generální rekonstrukci. Rozsáhle a časově náročné opravy mostů realizované za provozu způsobí v dopravních špičkách obrovské kolony a zdržení. Proto je potřeba se na tento nastávající problém připravit a urychleně spustit výstavbu zcela nové vysokorychlostní trati (VRT) Praha - Brno, již rovnou na rychlost alespoň 350 km/h. Tu je potřeba uvést do provozu kolem roku 2020, než začne celková rekonstrukce dálnice D1. Zahraniční zkušenosti ukazují, že je nejvyšší čas změnit dopravní politiku Sopečný popel z islandské sopky tento týden znovu omezil letecký provoz ve značné části Evropy. Ukazuje se, že letecká doprava, ač poskytuje rychlé spojení, je na rozdíl od železnice, více závislá na počasí a dalších přírodních vlivech. V USA připravuji výstavbu VRT, protože vědí, že se jedná o nejlepší investici a účinné protikrizové opatření. Každá miliarda dolarů investovaná do vysokorychlostních tratí vytvoří 24 000 nových pracovních míst a lze předpokládat, že v Česku by toto číslo bylo podobné. Francie již loni oznámila, že končí s výstavbou dálnic a investice do dopravní infrastruktury bude směrovat především do výstavby dalších vysokorychlostních tratí2. Španělsko téměř každoročně uvádí do provozu nové několikasetkilometrové úseky VRT a celkem má v plánu do roku 2020 postavit 10 000 kilometrů nových tratí3. Přitom v České republice postačí vybudovat jen cca 800 kilometrů nových vysokorychlostních tratí. Nastal čas ukončit realizaci snu Husákových dětí v podobě dálniční sítě nikdy neodůvodněného rozsahu 2 000 kilometrů. Je potřeba postavit novodobé komunikace 21. století, které bezesporu VRT jsou. „Má-li mít Česká republika skutečně moderní dopravní systém, musí urychleně změnit dopravní priority a před výstavbou plánovaných dálnic upřednostnit nové vysokorychlostní tratě, která zajistí rychlé, pohodlné a bezpečné propojení krajských měst a zároveň spojení České republiky s významnými centry v sousedních státech v časech srovnatelných s leteckou dopravou“, uzavírá Miroslav Vyka. Kontakt: Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290 Příloha č. 1 – Přínosy vysokorychlostní železnice v České republice nová pracovní místa – v USA vypočetli, že investováním každé miliardy dolarů vytvoří 24 000 nových pracovních míst; vyšší bezpečnost cestujících – na vysokorychlostních tratích v Evropě nedošlo při provozu od roku 1981 k žádnému smrtelnému zranění cestujícího - železniční doprava je obecně cca 16x bezpečnější než silniční automobilová; zvýšení energetické bezpečnosti státu – snížení závislosti na ropě, jejíž cena bude globálně jen stoupat; zvýšení mobility obyvatelstva – zvýšení možnosti denního dojíždění za prací na větší vzdálenosti; zvýšení konkurenceschopnosti České republiky – nová pracovní místa v oblasti „HIGH TECH“, využití nových technologií, podpora výzkumu a vývoje; nižší energetická náročnost – vysokorychlostní železniční doprava je energeticky 3x úspornější než silniční automobilová; menší zábor půdy – nová vysokorychlostní trať má ve srovnání s dálnicí či rychlostní silnicí obvykle poloviční až třetinový zábor území; ochrana životního prostředí - železniční provoz je 8x méně toxický než provoz osobních automobilů; nulové emise do ovzduší – s využitím elektrické trakce jsou emise do ovzduší v místě provozu prakticky nulové - při soustředěné výrobě elektrické energie lze ve stacionárních zdrojích zajistit dostatečně účinná opatření k ochraně životního prostředí; méně škodlivé zatížení okolí hlukem - zatížení okolí hlukem má u železnice periodický a u dálnice trvalý charakter;

Kontakt
Svaz cestujících ve veřejné dopravě
Občanské sdružení
Zákopní 6/125
71300, Ostrava-Heřmanice
Telefon: 737 131 290
E-mail: miroslav.vyka@centrum.cz
http://www.svazcestujicich.cz



Kontaktní manažer: Miloslav Zítka
člen prezídia OS
Email: mzitka@centrum.cz
Telefon: 607 992 873

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz