Reggio Emilia v předškolní výchově

Reggio Emilia v předškolní výchově přeloženo z článku od Andrew Loh,2006 Přístup Reggio Emilia byl v roce 1991 prohlášen časopisem Newsweek za nejlepší předškolní vzdělávání ve světě a získává si stále větší celosvětové pozornosti pedagogů a výzkumu tak jako kohokoli, kdo se o moderní a nejúspěšnější trendy v předškolní výchově zajímá. Národní asociace pro předškolní vzdělávání (National Association for the Education of Young Children-NAEYC) vydala novou verzi směrnic pro postupy správného rozvoje, která zahrnuje příklady z Reggio Emilia Today. Přístup Reggio Emilia se těší velké oblibě ve Velké Británii, USA, Novém Zélandu, Austrálii a mnoha dalších zemích. Loris Malaguzzi (1920-1994) založil filosofii “Reggio Emilia” v severoitalském městě Reggio Emilia. Přístup Reggio Emilia byl původně vytvořen pro vzdělávací program pro děti do 6 let na bázi obecní péče o předškolní děti. Dítě je bráno jako schopná, vynalézavá, zvídavá a tvůrčí bytost, která touží po interakci a komunikaci s ostatními. Pohled na dítě jako na schopného účastníka vzdělávacího procesu vytváří vzdělávací model z velké části určovaný právě dítětem. Učitelé rozvíjí zájmy dítěte, ale nepřekládají mu hotové návody. Dítě se učí především z interakce s ostatními, včetně rodičů, učitelů a spolužáků v přátelském prostředí. Klíčové prvky přístupu Reggio Emilia: Role prostředí, jednoho z učitelů Ve školách Reggio Emilia je kladen velký důraz na to, co může děti naučit jejich okolní prostředí. Proto je věnovaná velká pozornost vzhledu a atmosféře tříd. Prostředí je často nahlíženo jako “třetí učitel”. Estetická stránka prostředí ve škole je důležitou částí tvorby vzdělávacího prostředí. Atmosféra třídy je prostoupena hravostí a radostí. Učitelé přeskupují prostředí třídy tak, aby poskytovalo bohaté možnosti a podněty pro děti, které takto experimentují, objevují a řeší problémy, často i v malých skupinkách, kde je zapotřebí spolupráce a diskuze. Dokumentace dětských prací, rostliny a ostatní předměty jsou vystaveny v dohledu dětí i dospělých. Společné prostory ve škole umožňují dramatické hry a společnou práci pro děti z různých tříd. Nespočet symbolických jazyků dítěte Využití výtvarného projevu jakožto symbolického jazyka k vyjádření pochopení světa kolem je nedílnou součástí projektové práce. Dle pojetí Dr. Howarda Gardnera o mnohočetné inteligenci se Reggio Emilia snaží o integraci grafického projevu jako prostředku kognitivního, lingvistického a sociálního rozvoje. Prezentace konceptů a hypotéz se tvoří v rozmanitých formách: jako výtvarné vyjádření, konstrukce, drama, hudba, loutková nebo stínová hra. Různorodost forem je pro dítě základem pochopení zkušenosti. Dokumentace jako hodnocení a náhled (Specifické pro Reggio Emilia) Dokumentování a vystavování práce z projektů dětí je na denním pořádku, aby děti mohly vyjadřovat své postřehy, reagovat a znovu stavět na svých pocitech, nápadech a objevech. Dokumentace práce jednotlivých dětí v průběhu času funguje stejně jako vlastní portfolio a podává hodnotné informace o pokroku ve vývoji a učení dítěte rodičům, učitelů a samotným dětem. Fotodokumentace, dětské výtvory a práce jsou spolu se záznamy jejich postřehů a reakcí v průběhu učení vystavovány ve škole. Učitelé jsou mimo jiné “dokumentaristi” dětí a pomocí záznamů jejich prací a učení se snaží dětem umožnit si tento vývoj zpětně uvědomit. Dlouhodobé projekty Rozvoj dítěte je podporován a obohacován krátkodobými (jeden týden) a dlouhodobými (během celého roku) hloubkovými projekty, které děti provokují k novým objevům, experimentům, učení, hrám a závěrům, které následně opět ověřují. Projekty jsou směřovány na dítě, vedeny jejich zájmy a často se k tématům vrací, aby se mohly přidat nové postřehy a náhledy. Během projektové práce učitelé pomáhají dětem určit směr jejich učení, způsoby jakými bude skupina téma zkoumat a zvolí reprezentační médium, které poslouží k jeho demonstraci. Učitel jako pozorovatel a průvodce Role učitele je velmi komplexní. Učitelé spolupracují mezi sebou a s dětmi, se kterými společně prochází procesem učení. Učitel je pozorovatelem a průvodcem dětem v objevech a učení. V roli pozorovatele učitelé pozorně naslouchají, pozorují a dokumentují práci dítěte a vývoj komunity ve třídě a snaží se vyvolat a stimulovat jejich myšlení. Sebereflexe učitelů o jejich učení a vyučování jsou nezbytnou součástí jejich práce. Učitelé spolupracují ve dvojicích, ve kterých učí třídy, vyměňují si informace a navzájem si pomáhají v rámci celého týmu. Vztahy ve škole Děti, učitelé, rodiče a komunita jsou interaktivní skupinou a pracují společně. Vytváří se komunita dospělých a dětí komunikujících mezi sebou, tázajících se navzájem. Interakce a komunikace pomůžou prohloubit dětskou zvídavost a schopnost tvořit teorie o okolním světě. Reggio programy jsou zaměřené na rodinu. Uplatňují pohled “vzdělávání založeném na vztazích” (Levis), kde dítě ve vztahu k ostatním nachází aktivaci a podporu svých vzájemných vztahů s ostatními dětmi, rodinou, učiteli, společností a prostředím. Reggio přístup není formální model s přesně definovanými metodami (jako je Waldorf či Montessori). Učitelé mají klasickou kvalifikaci. Ale snaží se rozvíjet skrz zkušenosti a být schopni neustálé sebereflexe, působící jako zdroj podnětů a odkazů v dialogu založeném na silné a bohaté představě dítěte. V tomto nastavení je veškerá dokumentace využívána k lepšímu porozumění vývoje dítěte a jeho pokroku rodiči a učiteli. Tento článek je zaměřen na přístup Reggio Emilia, ale nesnaží se tím snížit váhu jiných přístupů jako je Waldorf nebo Montessori. Každý přístup má svá silná a slabší místa stejně jako rozdíly. Co tedy dělá přístup Reggio Emila tak výjimečným? V kostce se Reggio přístup snaží, aby děti nabyly schopnosti kritického myšlení a spolupráce. Stojí za zamyšlení všem školkám porovnat své výsledky s Reggio Emilia (viz http://zerosei.comune.re.it/inter/rc_contacts.htm). Z původního textu Andrewa Loha z http://www.brainy-child.com/article/reggioemilia.html

Kontakt
saphira centrum
pavlovská 16
62300, Brno
Telefon: 607733055
E-mail: marie@saphiracentrum.com
http://www.saphiracentrum.com



Kontaktní manažer: Marie Baltusová
Email: marie@saphiracentrum.com

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz