Elektromobilitu v Česku táhnou velké firmy. Lákají je třetinové náklady i dotace na dobíjecí stanice

Ve flotilách českých firem získávají své místo elektromobily, které střídají vozy se spalovacím motorem. Podniky k pořízení elektroaut motivují hlavně úspory na provozních i servisních nákladech a dotace, jež stát vypisuje už několik let. Podle expertů by do roku 2025 mohlo v Česku jezdit až 20 tisíc elektromobilů, z toho polovina by měla patřit soukromým firmám.

Za necelých šest let by tak počet elektromobilů v České republice mohl narůst desetinásobně. Nyní jich totiž podle odhadů jezdí po tuzemských silnicích kolem dvou tisíc, kromě osobních vozů jde i o dodávky. V Evropě se pak pohybuje více než 550 tisíc aut na elektřinu, po celém světě jejich počet čítá přes 3 miliony.

Poptávku po elektromobilech rozdmýchávají dotace

Rozvoj elektromobility táhnou v Česku především velké firmy. Pokud se pro ekologický přístup v dopravě rozhodnou, pořizují i několik elektroaut najednou a investují také do vlastních dobíjecích stanic. „Do nákupu elektromobilů se pouštějí hlavně větší podniky a koncerny a poté též majitelé menších firem, kteří se pro elektromobilitu nadchli. Pro některé společnosti jsou vozy na elektřinu otázkou prestiže nebo jimi potvrzují svůj postoj vůči životnímu prostředí,“ konstatuje Hana Kořínková ze společnosti E.ON.

Impulsy vycházející ze soukromého sektoru mohou podpořit i budování veřejných sítí pro dobíjení vozů. Stát investory motivuje dotacemi, jež směřuje hlavně do výstavby infrastruktury. Podniky si mohou o příspěvek na elektromobilitu říci do konce letošního května, a to v rámci dotačního programu OPPIK – nízkouhlíkové technologie.

Obce, města nebo instituce mohou o příspěvek na vozidla na alternativní pohon žádat v Národním programu životního prostředí, přičemž výzva potrvá do konce letošního září. Pro občany zatím vláda příspěvky na elektromobily nepřipravila, nechystá ani daňové pobídky či jiné finanční úlevy.

Elektroauto zvládne kilometr i za dvacet haléřů

Kromě dotací jsou firmy motivované také úsporami. Ty jsou podle expertů až desetinásobné. „Zatímco benzínová nebo naftová auta jezdí od dvou korun za kilometr výše, elektromobil ujede kilometr za dvacet haléřů až za jednu korunu,“ vypočítává Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz.

Aby mohla firma elektromobil provozovat, nemusí se podle experta výrazně měnit. „Stačí zainvestovat několik desítek tisíc korun do vlastní nabíjecí stanice a podnik může elektroauta bez potíží využívat. Samozřejmě je dobré informovat se dopředu o síti dobíjecích stanic v Česku a vzít je v potaz s ohledem na jízdní trasy podniku. Dnes už je ovšem síť veřejných nabíjecích stanic ve velmi dobrém stavu,“ dodává Jan Horčík.

V současné době je po České republice rozeseto téměř 400 veřejných míst, kde lze baterii vozu dobít. Do roku 2020 by se měl jejich počet zvýšit na 1 300. Ministerstvo dopravy nyní chystá další dotační výzvy, které rozvoj elektromobility podpoří.

Žádná výměna oleje, parkování zdarma

Provoz elektrovozu je levnější nejen s ohledem na cenu ujetého kilometru, ale rovněž v oblasti servisu a údržby. „Elektromobil nevyžaduje pravidelnou výměnu oleje nebo filtrů. U dřívějších modelů sice bylo nutné měnit opotřebené kartáče v motorech, avšak moderní elektroauta jsou už bezkartáčová,“ vysvětluje Hana Kořínková. Elektromobilisté pak například v Praze parkují bezplatně a mohou také využívat pruhy vyhrazené pro městskou hromadnou dopravu.

S ohledem na nízké provozní a servisní náklady může být provoz elektromobilu třetinový ve srovnání s konvenčními automobily. „Vždy je však důležité, aby bylo užívání elektroauta pro firmu smysluplné, aby například vyhovovala délka trasy s ohledem na dojezd vozu. Rozhodující je též tarif od dodavatele elektřiny. Veřejné nabíjecí stanice si mnohdy účtují vyšší náklady, zatímco firma si pro sebe může u dodavatele vyjednat výhodnější podmínky,“ uzavírá Kořínková. Společnost E.ON uvedla v dubnu na český trh službu E.ON Drive, která má být jedním ze základních prvků v poskytování komplexního řešení elektromobility. Součástí systému je kromě sítě dobíječek i mobilní aplikace pro pohodlné dobíjení a další servisní služby.

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, tiskové konference, komunikace s novináři, PR články

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz