Jak vybrat správný monitor pro fotografy a grafiky

Na jaké parametry by se měli grafici a fotografové zaměřit při nákupu nového, špičkového monitoru? V nepřeberném množství velikostí, rozlišení, poměrů stran, technologií panelů a barevného podání současných monitorů se leckdy mohou špatně orientovat i profesionálové na grafiku a úpravu fotografií. Mohou mít problém zvolit ten pravý model, na kterém by jejich fotky a grafické návrhy skutečně vynikaly. MMD proto dalo dohromady nejdůležitější body, na které je třeba se zaměřit: 1. Hlavní problém: Barvy. Monitory pro profesionály musí být schopny zobrazovat barvy, které jsou co nejvíce shodné s barvami na jiných zařízeních (například tiskárnách). Proto je přesné barevné zobrazení tak důležité. I když se 16,7 mil. barev, které jsou schopné zobrazit běžné monitory, může zdát hodně, rozhodně nejsou dostatečné pro profesionální grafické a fotografické aplikace. Dobrý monitor pro tuto práci potřebuje obojí – široký barevný gamut a perfektní kalibraci barev. Zde je několik termínů, které je dobré znát: a. sRGB pokrytí barev je minimum; b. Adobe RGB pokrývá širší spektrum barev než sRGB a je de facto standardem v této oblasti. Profesionální monitor musí být schopen přesně zobrazit minimálně 90 % (čím více, tím lépe) barev v tomto spektru; c. Dalším běžným standardem pro barevné spektrum je NTSC gamut – 72 % NTSC = 99 % sRGB . Proto monitor, který je schopen zobrazit více než standardních 72 % NTSC poskytne živější a reálnější barvy. Například většina nových monitorů Philips je vybavena technologiemi, které umožňují pokrýt rozhraní 85 % NTSC (122,9 % sRGB) až 104 % NTCS (130 % sRGB). 2. Dalším parametrem, kterým je třeba se zabývat, je velikost úhlopříčky a poměr stran: a. Pro dobrý přehled o práci, srovnávání a multitasking je větší úhlopříčka to pravé. Žádný monitor pod 27 palců jednoduše neposkytuje potřebný prostor pro práci fotografa nebo designéra. 32’’ nebo až 40’’ poskytují dostatek místa pro kvalitní práci. Na výběr konkrétních modelů se můžete podívat sem. b. Poměr stran je také nutno vzít v potaz. Širokoúhlé monitory jsou dnes již standardem. Hodně designérů sáhne po poměru 16 : 9, protože poskytuje dostatek horizontálního místa a taky relativně více vertikálního místa ve srovnání s poměrem 21 : 9. To znamená lepší přehled a menší námahu krku a očí. Navíc lze poměrově zobrazovat i standardní tiskové velikosti. 3. Rozhodnutí o rozlišení je dobré dělat v souvislosti se zvolenou velikostí úhlopříčky monitoru. Je Full HD dostačující? Nebo raději sáhnout po Quad HD či dokonce 4K? QHD monitory mají rozlišení 2560 x 1440 bodů oproti Full HD s 1920 x 1080 body. Platí pravidlo – čím větší úhlopříčka, tím větší by mělo být rozlišení. Protože profesionálové sahají většinou po úhlopříčkách 27’’ a více, má pro ně smysl minimální rozlišení QHD. Když plánujete ještě větší panel, měli byste uvažovat nad 4K rozlišením. Tato kategorie nabývá na popularitě. Rozlišení těchto monitorů je 3840 x 2160 bodů, což jim umožňuje zobrazovat nejjemnější detaily i v maximálním zoomu. Když pracujete s rozdělenou obrazovkou, špičkový 40’’ monitor s takto jemným rozlišením je tím pravým pro vás. 4. Velmi důležitá je zvolená technologie panelu. Existují dvě technologie, které se perfektně hodí pro grafické práce: VA (vertical alignment) a IPS (in-plane switching). Obě nabízí podobné, extra široké pozorovací úhly až 178 stupňů. Na monitor se tak lze dívat téměř z jakéhokoliv úhlu bez zkreslení. Rozdíl je v přesnosti barev a rovnoměrnosti podsvícení, které je o trošičku vyšší při IPS technologii. U mnoha nových VA panelů je tento nedostatek dobře kompenzován speciálními technologiemi na podporu barev. Například u Philips panelů je to technologie Ultra Wide-Color, která poskytuje barvám vynikající přesnost. VA panely navíc zobrazují lepší černou a mají vyšší kontrast než IPS panely. Pro VA hraje i relativně nižší spotřeba. 5. Plochý nebo zakřivený? Toto je čistě otázkou osobní preference uživatele. Nejnovější zahnuté monitory pokrývají celé uživatelovo zorné pole, což mu umožňuje plně se soustředit na práci. Toto je důležité v rušném kancelářském prostředí. Zakřivený monitor vytváří lepší pocit hloubky s minimálním zkreslením obrazu. Někteří uživatelé nicméně preferují pro svou tvorbu plochý monitor, protože jakékoliv, tedy i minimální zkreslení, je nežádoucí. V případě, že to rozpočet unese a je dostatek místa na stole, může být ideálním řešením pořídit si jeden plochý a jeden zahnutý monitor. Grafici a designéři by se měli zaměřit na tyto klíčové vlastnosti a brát ohled i na další parametry, jako je ergonomie a konektivita. Všechno dohromady hraje svou roli při zabezpečení maximální produktivity v průběhu pracovního dne. ### O společnosti MMD Společnost MMD byla založená v roce 2009 na základě licenčního ujednání mezi společností Philips a TPV. Společnost MMD je 100% vlastněna koncernem TPV. MMD disponuje výhradními právy na prodej a marketing monitorů Philips po celém světě. Kombinací silné značky Philips a výrobních možností společnosti TPV oslovuje MMD široké spektrum klientů s nabídkou inovativních produktů. MMD je společnost s mezinárodní působností, její ústředí sídlí na Tchaj-wanu. Centrála pro střední a východní Evropu sídlí v Praze (MMD Monitors & Displays Czech Republic). Prostřednictvím sítě místních prodejců a distributorů MMD spolupracuje se všemi předními evropskými maloobchodními prodejci výpočetní techniky. Designová a vývojová centra společnosti sídlí na Tchaj-wanu. Společnost MMD Monitors & Displays Czech Republic je dodavatelem monitorů značky Philips na trhy střední a východní Evropy. V České republice spolupracuje s předními českými distributory ICT technologií, jako je ABC Data, AT Computers, eD‘ system Czech a SWS. Na Slovensku pak LCD monitory distribuuje prostřednictvím společnosti eD‘ system Slovakia a ASBIS SK. Více informací o společnosti hledejte na www.mmd-p-com.

Kontakt
Aetna, spol. s r.o.
Komunikační agentura
Hlinky 162/92
60300, Brno
Telefon: +420 511 114 711
E-mail: hadra@aetna.cz



Kontaktní manažer: Marek Hadra
Email: hadra@aetna.cz

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl a doprava
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, tiskové konference, komunikace s novináři, PR články

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz