Úložné prostory i dekorativní prvky v obývacím pokoji jsou na ústupu. Nahrazují je nové technologie

Funkce a styl nábytku podle odborníků historicky reflektují aktuální potřeby dané společnosti. Zatímco ve středověku sloužil nábytek pro uchovávání předmětů denní potřeby, později představoval luxusní středobod domácnosti. V současnosti plní navíc funkci designového doplňku, který je v pravidelných intervalech obměňován. Proměny nábytku ovlivňovala v průběhu staletí především životní úroveň společnosti a její aktuální potřeby a možnosti. „Kromě základní užitné funkce nábytku, která je po staletí prioritou, došlo i k proměnám estetickým. Současný nábytek nabízí sofistikovanější design a mnohdy plní i funkci symbolickou a zábavnou,“ popisuje proměnu ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy hudebních nástrojů a nábytku Jan Opitz. Konkrétní styl podle něj reaguje na stav společnosti. „Typickým příkladem je francouzský vynález sedacího pytle z konce 60. let 20. století. Období se vyznačovalo uvolněnou náladou tvorby propojenou s konzumním životem západního světa. Tento design by těžko vznikl v atmosféře 40. nebo 70. let, kdy společnost zatěžovala ekonomická recese,“ doplnil Opitz. Okolní vlivy se projevily také na vybavení českých obývacích pokojů. „K proměně došlo u úložného ‚reprezentativního nábytku‘, který se velmi zredukoval. Příčinou je nástup počítačové techniky a prosperity, věci už se nešetří na horší časy. Knihy a dekorativní i výstavnické předměty pro návštěvy přestaly být v módě a věci běžného užívání jsou nově ukládány v úložných systémech či komorách,“ vysvětlil Petr Brunecký z Ústavu nábytku, designu a bydlení při Mendelově univerzitě v Brně. Naopak stolový či sedací nábytek v obývacím pokoji výraznější změnu nezaznamenal. Změnou podle Bruneckého prošel i prostor, který je jako obývací pokoj označován. Od gotiky do biedermeieru byl obývací pokoj spojený s kuchyní, poté se vzhledem k odérům při vaření místnosti oddělily. Dnes se díky zmenšování bytů, kvalitnějším technologiím a odsávání i existenci polotovarů místnosti zase účelově propojují. Na tento trend reagují i nábytkáři. „Zatímco dříve kladli výrobci důraz na sladění obývací sestavy s konferenčním stolkem a pohovkou, nyní jsou v nabídce také jídelní stoly či kuchyňské linky korespondující s vybavením obývacího pokoje,“ vysvětluje Petra Triščíková z největšího tuzemského nábytkářského e-shopu MT nábytek. „Zákazníci tak mají často usnadněnou práci při výběru a nemusí nábytek do obytného a kuchyňského prostoru složitě vybírat a kombinovat,“ doplňuje Triščíková. Obdobně se proměnila i doba, po kterou má nábytek sloužit. „Zatímco dříve byl využíván do té doby, než se zničil, nyní plní spíše funkci módního doplňku,“ popisuje trend bytová designérka Veronika Uhrová. To potvrzuje i Petr Brunecký z Mendelovy univerzity, podle kterého se stal nábytek z předmětu dlouhodobého užívání spotřebním zbožím. „Nábytek, který dříve užívalo více generací, dnes vystřídala v bohatých zemích potřeba obměňovat jej téměř každých pět let v závislosti na solventnosti obyvatel státu. Za socialismu se v tuzemsku přitom nábytek obměňoval přibližně dvakrát za život,“ uvádí Brunecký. Trend častější obměny nábytku potvrzuje i průzkum e-shopu MT nábytek, podle kterého každý druhý Čech nakupuje nábytek alespoň jednou ročně. Pět procent dotázaných dokonce uvedlo, že nový kus nábytku pořizuje jednou měsíčně. Krátkodobějšímu užívání konkrétního nábytku odpovídá také větší ochota s vybavením domácnosti experimentovat. „Lidé se už nebojí koupit i výraznější kus nábytku, když ví, že ceny nejsou tak vysoké, aby si nemohli dovolit jej za několik let pozměnit podle nových, aktuálnějších trendů,“ vysvětluje trendy nákupního chování Petra Triščíková z tuzemského e-shopu MT nábytek. Mezi častěji obměňovaný nábytek podle Triščíkové patří menší úložné prostory, křesla či jiný kusový nábytek, jehož nákupem lze vzhled obývacího pokoje proměnit bez vysokých nákladů.

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl a doprava
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, tiskové konference, komunikace s novináři, PR články

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz