Vize do budoucna: Kolik dimenzí mohou filmy nabídnout?

Filmový divák je stále náročnější. Tradiční sledování filmu se zvukem, které známe bezmála 90 let, již nestačí. Ke klasickým 2D projekcím se tak brzy přidala třetí dimenze. První pokusy o promítání 3D filmů jsou známy již z 50. let 20. století. Technologie 3D se však zdokonalila až v 90. letech a opravdový boom filmů ve 3D projekci zažívají kina v posledních 5 letech. Filmový zážitek může jít ještě mnohem dál a oslovit více smyslů diváků. Kam až může filmový průmysl ve zprostředkování filmových emocí zajít? Tvůrci speciálních filmů a provozovatelé moderních kinosálů chtějí divákům nabídnout zážitek pro všechny jejich smysly. Oproti již běžně známým 2D a 3D filmům přidávají dimenzi zážitku 4D kina, kde diváci sledují 3D projekci filmu ze sedačky upevněné na speciálním hydraulickém mechanismu. Kromě vizuálního vjemu zažijí diváci i otřesy výbuchů nebo pocit přetížení při letu stíhačkou. V současné době se pro nejmodernější kinosály vžilo označení 5D kina, které jdou ještě dále a snaží se uspokojit i další smysly diváků. V těchto sálech například ventilátory v sedačkách poskytnou pocit větru ve tváři a generátor vodní páry simuluje déšť či pohyb ve vlhké džungli. XD je zatím jen marketingovým trikem Kinosály v dnešní době slibují nové dimenze zážitků a využívají označení 6D či snad 7D, většinou aniž by si jejich technologie skutečně zasloužily toto označení. Pro označování kinosálů totiž neexistuje žádný standard, takže záleží jen na provozovateli, kolik dimenzí zážitku bude svým návštěvníkům slibovat. Pokud jde o pasivní sledování filmu divákem, představují nejvyšší stádium vývoje 5D kinosály. Aby bylo možné povýšit sál o další dimenzi, musel by nabídnout například pohyb okolního prostředí, tedy stěn. Označení 6D si však zaslouží i kino s interakcí diváka, který je vybaven například speciální puškou a střílí na cíle zobrazované ve filmu. Další dimenzi zážitku z filmů přinášejí technologie virtuální reality, které vtáhnou diváka doslova do centra dění. Divák tak už nesleduje film na plátně přes 3D brýle, ale nasazuje si na hlavu speciální zobrazovací zařízení pro vnímání virtuální reality. Pokročilejší technologie zatím k dispozici nejsou, proto jsou označení jako 9D nebo XD jen reklamním trikem. Budoucnost specializovaných filmových projekcí Snahy vývojářů nových filmových technologií však ani zde nekončí. Následujícím vývojovým stupněm speciálních kinosálů bude přímá interakce diváka s filmem, kdy bude sám rozhodovat, jakým směrem se bude děj odvíjet a z jakého úhlu pohledu jej bude sledovat – jestli jako nezúčastněný divák, nebo přímo očima některého z aktérů. Technologie virtuální reality přinesou divákům filmů zcela nový rozměr zážitku, když se sami zapojí do děje filmu, na který se budou dívat očima postavy, kterou si sami zvolí. Každý si pak bude moci užít film, připravený skutečně na míru, navíc bude zajímavé projít si film ve více variantách a z více úhlů pohledu. Uvidíme, zda rok 2016 přinese další zdokonalení v prožívání filmových zážitků. Autor komentáře: Martina Jeřábková, marketingová manažerka společnosti 5D Cinema Maxim, která je provozovatelem největší sítě 5D kin v České republice

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz