Češi mají historicky nejpozitivnější pohled na tuzemská vína. Příčinou jsou i ochranné známky

Tuzemská vína chutnají Čechům i cizincům. Svaz vinařů České republiky uvádí, že objem vývozu vína do zahraničí vzrostl o 19 %. Češi si rádi připlatí za kvalitní tuzemská vína a v orientaci při nákupu jim napomáhá ochranná známka Vína z Moravy, vína z Čech. Ta zaručuje, že víno je vyrobené výhradně z hroznů vypěstovaných v Čechách a na Moravě. V současnosti toto dobrovolné značení využívá 138 vinařů. Češi preferují tuzemská vína Víno je sice mezi Čechy stále oblíbenější, dosud však v jeho konzumaci nedosahujeme evropského průměru. Ten ročně čítá bezmála 36 litrů na osobu, u nás je to zatím něco málo přes 20 litrů. Podle průzkumu Vinařského fondu Češi preferují tuzemská vína před zahraničními. Za kvalitnější je považuje zhruba 58 % konzumentů, a rádi si je dopřejí i přesto, že jejich cena bývá obecně vyšší. Ještě před deseti lety byla přitom situace zcela opačná. Tehdy Češi upřednostňovali vína dovozová. Podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce přinesly poslední průzkumy historicky nejpozitivnější pohled spotřebitelů na moravská a česká vína. „To souvisí mimo jiné s kampaní Vína z Moravy, vína z Čech. Zákazník preferuje domácí produkt a deklarace v podobě stejnojmenné ochranné známky je pro něj jednou z motivací nákupu,“ objasnil Machovec. Popularita českých a moravských vín je navíc patrná i za hranicemi republiky. Podle údajů Svazu vinařů ČR vzrostl objem vývozu vína do zahraničí o 19 %. V poslední sezóně se exportovalo víno za 667 milionů korun, většina přitom směřovala na Slovensko. Ochranná známka garantuje moravský a český původ vín Češi si dnes výrazně potrpí na garanci pravých moravských a českých vín. Stále častěji tedy hledají na láhvi logo ochranné známky Vína z Moravy, vína z Čech od Vinařského fondu a Svazu vinařů, které jim zaručí tuzemský původ kupovaného produktu. Toto značení má podobu nálepky v národních barvách a bývá umístěno na vrchní části hrdla lahve. Lze jej nalézt nejen u přívlastkových vín, ale i u vín zemských, pro jejichž výrobu byly použity hrozny z České republiky. „Vinař, který známku využívá, garantuje podpisem licenční smlouvy s Vinařským fondem původ jeho hroznů a vín a zavazuje se pod hrozbou sankcí poskytovat o původu vína zákazníkovi pravdivé informace,“ vysvětlil Petr Polický, majitel hustopečského vinařství Starý vrch, které vína s ochrannou známkou nabízí. Ochrannou známku nevyužívají ani zdaleka všichni moravští a čeští vinaři. „V současnosti je u nás 138 vinařů s uzavřenou licenční smlouvou na používání této známky. Přitom profesionálních vinařů, kteří ročně vyrobí minimálně tisíc litrů vína, je v České republice zhruba 750,“ sdělil ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Zatím je tedy značení moravských a českých vín dobrovolné a vinaři se k němu připojují postupně. Vinařské instituce však mají za cíl jej do budoucna učinit ze zákona povinným. Označení Vína z Moravy, vína z Čech znají 2/3 populace Ochranné známky, týkající se vína, nabývají na významnosti zejména v současnosti, kdy je trh zaplavovaný levnými víny z jihu. „Několik výrobců vín hřeší na slabou státní kontrolu kvality. Tržní prostředí je přímo vybízí ke zvýšení zisků, a to přimísením nebo přímo zaměněním domácí suroviny za surovinu z dovozu,” vysvětluje nezávislý odborník na marketing vinařství Milan Sedláček. Právě před těmito nekalými praktikami mají ochranné známky chránit. Kromě označení Vína z Moravy, vína z Čech se do vinařských ochranných známek řadí také VOC - vína originální certifikace nebo autentická vína. V rámci využívání těchto označení se vinaři podrobují přísnějším kontrolám. „Kvalitu vinařských výrobků běžně hlídají příslušné státní úřady. Využíváním ochranné známky Vína z Moravy, vína z Čech se ale každý vinař zavazuje také ke kontrolám ze strany vinařských institucí, které by na trh nikdy nepustili víno kazící jejich pověst,” prozrazuje majitel vinařství Starý vrch v Hustopečích Petr Polický. Ochranná značení vín jsou tak i dobrým marketingovým nástrojem. Hlavně díky pravidelným kampaním Vinařského fondu se ochranná známka dostává do povědomí stále více Čechů. Vinaři, kteří ji využijí a deklarují tak původ a kvalitu svého vína, pak mají větší šanci, že po jejich produktu sáhne více zákazníků. To potvrzují průzkumy Vinařského fondu, podle kterých zná ochrannou známku Vína z Moravy, vína z Čech v současnosti 68 % Čechů.

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, tiskové konference, komunikace s novináři, PR články

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz