Na mladé vinici je hodně práce a výsledky se dostaví až za tři roky, říká enolog Ondřej Lukeš z nové

Před tím, než mladý vinohrad začne plodit první hrozny, čeká na vinaře spousta práce. Své o tom ví enolog Ondřej Lukeš z hustopečského vinařství Starý vrch, který v současnosti připravuje půdu pro výsadbu nového vinohradu. Teprve po třech letech začne takový vinohrad plodit první hrozny, jejichž sklizeň se nazývá panenská. Víno vyrobené z panenské sklizně má pak jiné chuťové vlastnosti než víno z déle plodící vinice. Čím to je? S čím vším se vlastně musí potýkat nové vinařství? A jak se podepsala letošní vedra na úrodě? Právě na to jsme se ptali enologa Ondřeje Lukeše z nově vzniklého vinařství Starý vrch, které sídlí v Hustopečích a zaměřuje se na výrobu přívlastkových vín. Čím jsou vína vyrobená z panenské sklizně výjimečná? Výjimečné je toto víno proto, že po těch letech dřiny a starání se o vinohrad se konečně dostaví první odměna. Vína jsou spíše lehčího ovocného charakteru než ta vyrobená z plodů 30letých keřů. Starší keře totiž koření ve větších hloubkách a dostanou do hroznů více minerálních látek. Mladé keře mají kořenový systém přece jen ještě mělčí. Předpokládám, že vinohrad jen tak nevyroste přes noc. Co je potřeba udělat k jeho zřízení? Už jen samotné výsadbě předchází náročné práce, jako příprava pozemku, vyhnojení, hluboká orba či rigolace a urovnání pozemku. Před tím je důležité provést půdní rozbor, který je stěžejní pro správné vyhnojení pozemku potřebnými živinami. Nejčastější způsob výsadby je pomocí hydrovrtu, při kterém dochází k vytvoření jamky tlakem vody a tedy rovnou k zavlažení místa, kde se mají uchytit kořeny sazenice. Velmi často se vinice vysazují strojně. Jak se o vinohrad starat po výsadbě? A kdy začne plodit první hrozny? Mladý vinohrad plodí za normálních podmínek poprvé až za tři roky po výsadbě. V prvním roce stačí provádět na sazenicích ochranu proti houbovým chorobám a škůdcům, před okusem zvěří a udržovat pozemek v bezplevelném stavu. Ve druhém roce se provede odstranění jednoletých letorostů s ponecháním jednoho dvouokého čípku na každé sazenici. Z těchto dvou oček by měly narůst budoucí kmínky révového keře. Ve druhém roce už je dobré instalovat k sazenicím opěrné tyče, drátěnku, krajové a řadové sloupky a vodící dráty. Ve třetím roce je potřeba zjara před rašením révy zkompletovat drátěnku a provést řez na jeden výhon, který bude tvořit kmínek a zároveň plodné dřevo a tento výhon vyvázat k opěrné tyči a nosnému drátu. Od této chvíle začínají práce jako u plodného vinohradu. Jak se vinné keře vyrovnávají s tropickými teplotami, které postihly jih Moravy v letošním roce? U některých keřů je vidět lehké zavadání hroznů a docela brzké žloutnutí starších listů. I když trochu vody nedávno spadlo, pořád by to chtělo. Už letos zjara jsme přemýšleli o kapkové závlaze, protože půda v našem vinohradě je navíc poměrně málo vododržná. Co všechno rozhoduje o kvalitě vína a charakteru jednotlivých ročníků? Říká se, že réva vinná je matkou vína, půda je jeho otcem a rozmary počasí jeho osudem. To platí na sto procent. Vždy je nejdůležitější zdravotní stav hroznů a jejich vyzrálost. Pokud má vinař k dispozici kvalitní hrozny, je už na jeho umu, co z nich vykouzlí. V charakteru ročníku se vždy nejvíce odráží počasí. Na jaké ploše se vaše vinice rozkládají? Máte ambice a prostor se rozrůstat? V současné době máme zhruba 3 hektary pozemků. Půl hektaru vinice plodí už 12 let a my jsme jej odkoupili. Zbylých 2,5 hektarů je momentálně v období po vyklučení a před výsadbou. Čekají mě tedy ty tři roky těžké práce, než začne vinice plodit. Plodná vinice je rozdělena půl na půl, a to Ryzlink rýnský a Sauvignon. Půl hektaru je velice málo, takže drtivá většina našich vín je vyrobena z nakoupených hroznů od vinohradníků na jižní Moravě. Objemově se můžeme řadit mezi středně velká vinařství. Na rozrůstání a rozšiřování vinic ambice máme, ale toho prostoru je méně. Budete v nakupování hroznů pokračovat i poté, co vaše nové vinice začnou plodit? Vlastních vinic máme zatím málo a tak i po výsadbě a první sklizni to na naši kapacitu stačit nebude. Proto i nadále nákup hroznů plánujeme. Výběr hroznů je podřízený našim přísným parametrům pro přívlastková vína. Jedině z kvalitních hroznů se dá vyrobit kvalitní víno. Do budoucna ale samozřejmě chceme nákup omezit a připravovat víno jedině z vlastních plodů. Chtěli bychom se rozšířit alespoň na 10 až 12 hektarů vlastních vinic. Jaké výhody a nevýhody má začínající vinařství oproti těm zaběhlým? Jako výhodu hodnotím to, že jsme noví. Lidé budou zvědaví a my můžeme přijít s něčím úplně novým. Nás kromě specifické chuti vína odlišuje ještě moderní budova našeho vinařství, která je zasazena přímo do vinohradu. Pořádáme zde veřejné degustace. Lidem se spojení moderní architektury, malebné přírody a vynikajícího vína zkrátka líbí. A nevýhody? Nejsme ještě tak známí a lidé nás neznají. Já ale pevně věřím, že si k nám cestu najdou. Je těžké prosadit se v tak silné konkurenci hustopečských vinařství? V Hustopečích se nachází spousta vinařů, kteří mají většinou svá menší rodinná vinařství a vycházejí z určité tradice. Většina z nich vyrábí víno v klasickém vinném sklepě. Mají svou stálou klientelu, která se nezíská ze dne na den. Našimi zákazníky přímo ve vinařství jsou především turisté, kteří se vydali na Mandloňovou stezku, nebo cyklisté. Naše vinařství totiž protíná cyklostezku Krajem André. Spousta našich hostů obdivuje moderní prezentační degustační prostory Starého vrchu a celé pojetí našeho vinařství ve spojení s přilehlým vinohradem, minisadem meruněk a příjemným posezením. Otázkám na klasický kvelbený sklep se ale nevyhneme :-).

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Doprava, přeprava, skladování
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, PR články

Portál o bydlení, dekorace a nábytek

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz