EU sníží poplatky za bezhotovostní platby, obchodníkům jejich akceptace zvedá obrat

V Česku mají lidé v peněženkách více než 11 milionů platebních karet. Z údajů Sdružení pro bankovní karty vyplývá, že oproti konci roku 2013 bylo na konci roku 2014 v Česku o celých 8 % karet více. Poměr bezhotovostních transakcí a výběrů z bankomatů však zůstává 30 ku 70, a to i proto, že kartou se na mnoha místech platit stále ještě nedá. Pořídit si platební terminál se přitom obchodníkům vyplatí. Jednotlivé platby zákazníků dovedou platební karty zvýšit až o třetinu. EU navíc od září sníží obchodníkům poplatky za jejich akceptaci. V Česku banky vydaly více platebních karet, než má země obyvatel. Navzdory tomu, že zavedení jejich akceptace zvedá podle statistik obchodníkům obrat, v některých restauracích či obchodech se po platebních terminálech stále zákazníci ptají marně. „Platba kartou bývá podle statistik až o 30 % vyšší než platba v hotovosti. Navíc se zvyšuje množství nákupů. Lidé totiž nejsou limitováni hotovostí v peněžence a častěji se pouštějí do impulzivních nákupů,“ popsala Lenka Bukalová ze společnosti SONET, která je předním dodavatelem platebních terminálů pro Českou republiku a Slovensko. Pořízení karty má i další výhody – rozšiřuje okruh platících zákazníků například o cizince, kteří v peněžence nemají české koruny. Bezhotovostní platby přinášejí i vyšší bezpečnost, protože omezují nakládání s bankovkami na provozovnách. Jak terminál ale vybrat a používat? Pro restauraci mobilně, v obchodě stačí stacionárně Pokud chce bezhotovostní platby zavést hotel, úřad či kamenný obchod, může využít nepřenosný neboli stacionární terminál, který odborník nainstaluje na jedno místo bez možnosti přístroj přenášet. S autorizačním centrem toto zařízení komunikuje pomocí internetu či telefonní linky. K většině terminálů je navíc možné připojit takzvaný PIN Pad, tedy klávesnici komunikující s terminálem, na níž zákazník zadává PIN. PIN Pad může být umístěn například na druhé straně obchodního pultu. Pro restaurace, taxislužby ale i výstavy nebo rozvážky jídla je však stacionární řešení nevhodné. Proto jim banky či odborné firmy nabízejí mobilní terminály. S autorizačním centrem mohou komunikovat pomocí datové SIM karty nebo chytrého telefonu. Podnikům pokrytým bezdrátovým internetem se nabízí možnost připojit terminál k wi-fi routeru, nebo lze využít pevnou základnu připojenou k internetu, se kterou samotný přenosný terminál komunikuje pomocí technologie Bluetooth. Třetím typem jsou samoobslužné platební terminály. Ty jsou vhodné pro provozovatele čerpacích stanic, myček, parkovišť, prádelen a mnohých dalších, kde není vyžadována přítomnost obsluhy. Terminál se integruje do celkového řešení systému a díky tomu, že není nutné zaměstnávat obsluhu, je pro provozovatele toto řešení značně ekonomické. „Platba je intuitivní a snadná, takže si s terminálem zákazníci bez problémů poradí sami,“ dodává Lenka Bukalová. Terminál jde pronajmout i koupit Po výběru vhodného typu terminálu je dalším krokem uzavření smlouvy o akceptaci platebních karet s některou z bank. K sjednání smlouvy o akceptaci je nutné připravit si údaje o průměrné výši transakce v podniku a očekávané výši měsíčního obratu na terminálu. Banky si v poskytování služby vzájemně konkurují, takže je možné vyjednat výhodné podmínky. Pokud se přesto nabídky finančních ústavů nejeví výhodně, terminál je možné místo pronájmu zakoupit. Pak je ale nutné počítat s jednorázovými náklady, jako je pořizovací cena samotného terminálu, poplatek za instalaci i školení obsluhy terminálu a poplatek za softwarovou licenci. Evropská unie tlačí poplatky dolů Zavedenou praxí je, že kdykoliv zákazník zaplatí v obchodě kartou, banka obchodníka za tuto transakci odvede poplatek bance, která kartu vydala. Ten dnes v Česku tvoří kolem 1 % z výše platby. Od září se ale podnikatelé mohou radovat. V platnost vstoupí nařízení Evropské unie, které výši mezibankovního poplatku limituje na 0,2 % pro debetní a 0,3 % pro kreditní karty. Provoz platebních terminálů se tak obchodníkům zlevní. Nastala éra bezkontaktních plateb Stačí přiložit platební kartu a je zaplaceno. Bezkontaktní karty jsou sílícím trendem. Banky je svým klientům vydávají po milionech a už nyní je z celkových 11 milionů karet vydaných v Česku více než polovina bezkontaktních. I všechny nové terminály, které banky od 1. ledna loňského roku umisťují k obchodníkům, musejí přijímat bezkontaktní karty. Pro zákazníka, který má takovou kartu to znamená jedno – nákup do 500 korun může snadno zaplatit pouhým přiložením karty k terminálu, aniž by musel zadávat svůj PIN. A ještě dvě čísla na závěr, tentokrát z údajů společnosti Visa Europe. Průměrný Čech zaplatí bezkontaktně 3,3krát za měsíc a utratí tak 1700 korun měsíčně. „Bezkontaktní terminály najdou vynikající uplatnění tam, kde je velký nápor zákazníků, protože výrazně zrychlují celý proces platby. Ať už jsou to supermarkety nebo například velká nákupní centra. Smysl ale samozřejmě mají kdekoliv,“ dodala Bukalová. Bezkontaktní terminály mohou být přitom jak stacionární, tak mobilní.

Kontakt
LESENSKY.CZ
Tým odborníků specializujících se na PR, média a marketing.
Veveří 114
61600, Brno
Telefon: +420 777 942 701
E-mail: info()lesensky.cz
http://www.lesensky.cz



Kontaktní manažer: Petr Lesenský
Email: pr()lesensky.cz
Telefon: +420774743800

Tiskové zprávy
Přehled zpráv
Vyhledávání

Přihlášení
Novináři
Firmy

Kategorie
Automobilový průmysl a doprava
Banky, fondy, pojišťovny
Bižuterie, sklo, keramika
Cestovní ruch
Církev a náboženství
Daně a makroekonomika
Drogistické zboží
Dřevařský, papírenský průmysl
Ekologie a životní prostředí
Ekonomika
Elektrotechnický průmysl
Energetika
Erotický průmysl
Finance, burzy, obchod
Chemický průmysl
Informační technologie
Komunikační technika
Kosmetika a kadeřnictví
Kultura, umění
Kurýrní služby, zasilatelství
Letectví
Média a reklama
Móda a životní styl
Nábytek
Nadace, charitativní a humanitární organizace
Nemovitosti
Počítače a software
Policie, armáda
Politika, diplomacie
Potravinářský průmysl
Právní služby
Společnost
Sport
Stavební průmysl, architektura
Strojírenský průmysl
Školství, vzdělávání a věda
Technika, audio, video, foto
Textilní průmysl, oděvní a koedělný průmysl
Těžba a zpracování nerostů, hutnictví
Zábava a volný čas
Zahraniční politika, Evropská unie
Zaměstnání a kariéra
Zdraví, zdravotnictví a léčiva
Zemědělství
Ženské záležitosti


PressOnLine.cz

Portál pro publikování tiskových zpráv, PR článků

tiskové informace, tiskové zprávy, tiskové konference, komunikace s novináři, PR články

PressOnLine.cz


Provozovatel: Michal Šviga
E-mail: michal@sviga.cz